Strategie Met onze kennis, netwerken en financiële diensten stellen we klanten in staat zelfstandig beslissingen te nemen en flexibel en onafhankelijk te opereren. We willen dat onze klanten zich zeker voelen, zichzelf zijn en zich betrokken voelen. Onze strategie steunt op vier pijlers: excellente klantfocus, betekenisvolle coöperatie, ijzersterke bank, en medewerkers in hun kracht. Zij vormen de basis van onze activiteiten, prioriteiten, performance indicatoren en onze waarden en gedragingen. Vier pijlers Excellente klantfocus We willen een vooruitstrevende bank zijn waar klantgerichtheid volledig geïntegreerd is. Aan huidige en toekomstige eisen van de klant kan volledig worden voldaan, door middel van goed advies, transparante producten en digitale, passende en innova tieve dienstverlening. Betekenisvolle coöperatie We vertalen sociale ontwikkelingen in specifieke bijdragen voor de lange termijn. Coöperatief bankieren betekent opereren als een vooruitziend sociaal kompas. Leden, medewerkers en klanten worden actief bij kwesties betrokken en met een netwerk in contact gebracht met elkaar en met Rabobank. We nemen een standpunt in ten aanzien van sociale vraagstukken die belang rijk zijn voor klanten en stakeholders. Medewerkers in hun kracht Onze medewerkers zijn trots en gedreven, en geven blijk van vakmanschap, vitaliteit en verandervermogen. Ze voelen zich in hun krachtom Rabobank te vertegenwoordigen en worden geïnspireerd door onze missie.Toptalenten willen bij de rabobank (blijven) werken en zich ontwikkelen. Al onze medewerkers willen groeien en elkaar helpen zich te verbeteren. Leren vormt de sleutel. Ons waardecreatiemodel Het waardecreatiemodel geeft een helder overzicht van ons vermogen om waarde te creëren op de korte, middellange en lange termijn. Als input voor ons waardecreatiemodel onder scheiden we drie belangrijke kapitaalstromen: menselijken maatschappelijk kapitaal, intellectueel kapitaal en financiële middelen. Deze input resulteert in ons businessmodel, waarin de missie, visie en strategie van de Rabobank zijn opgenomen. Tot slot worden de output en de impact van het waardecre atiemodel geordend naar onze 18 materiële thema's die zijn ontleend aan de materialiteitsmatrix. Betrekken stakeholders De Rabobank is zich zeer bewust van de maatschappelijke taak die zij heeft als financiële dienstverlener en van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als coöperatieve organisatie. Omdat banken ook een belangrijke rol spelen in het betalingsverkeer en bij kredietverlening aan particulieren, bedrijven en andere instellingen, zijn we als coöperatieve bank nauw betrokken bij zaken die impact hebben op de economie en de samenleving. Daarom zijn wij regelmatig in gesprek met onze stakeholders via ledenraden, klantenfeedbackplatforms, toezichthouders, klanten- en medewerkersonderzoeken en deelname in sectorinitiatieven. Onze bijdrage aan de Sustainable Development Goals Rabobank wil graag een betekenisvolle bijdrage leveren aan de 17 Sustainable Development Goals (SDG's) van de verenigde naties. Onze Banking for Food en Bankieren voor Nederland visie en ons Samen Duurzaam Sterker programma helpt ons om onze doelen te bereiken, die we hebben opgesteld met betrekking tot de SDG's. De infographics illustreren hoe we onze bijdrage leveren in Nederland en in de wereld. IJzersterke bank De Rabobank blijft een model van stabiliteit, betrouwbaarheid en soliditeit. Onze dienstverlening is efficiënt en concurrerend qua kosten, en we optimaliseren onze balans voortdurend. We doen de juiste dingen goed, of zelfs uitzonderlijk goed, waarbij iedereen verantwoordelijkheid neemt, zich bewust blijft van de risico's en zich professioneel gedraagt. Rabobank Jaarverslag 2017 10

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2017 | | pagina 10