Strategie
Met onze kennis, netwerken en financiële diensten stellen we
klanten in staat zelfstandig beslissingen te nemen en flexibel en
onafhankelijk te opereren. We willen dat onze klanten zich zeker
voelen, zichzelf zijn en zich betrokken voelen. Onze strategie
steunt op vier pijlers: excellente klantfocus, betekenisvolle
coöperatie, ijzersterke bank, en medewerkers in hun kracht.
Zij vormen de basis van onze activiteiten, prioriteiten,
performance indicatoren en onze waarden en gedragingen.
Vier pijlers
Excellente klantfocus
We willen een vooruitstrevende bank zijn waar klantgerichtheid
volledig geïntegreerd is. Aan huidige en toekomstige eisen van
de klant kan volledig worden voldaan, door middel van goed
advies, transparante producten en digitale, passende en innova
tieve dienstverlening.
Betekenisvolle coöperatie
We vertalen sociale ontwikkelingen in specifieke bijdragen voor
de lange termijn. Coöperatief bankieren betekent opereren als
een vooruitziend sociaal kompas. Leden, medewerkers en klanten
worden actief bij kwesties betrokken en met een netwerk in
contact gebracht met elkaar en met Rabobank. We nemen een
standpunt in ten aanzien van sociale vraagstukken die belang
rijk zijn voor klanten en stakeholders.
Medewerkers in hun kracht
Onze medewerkers zijn trots en gedreven, en geven blijk
van vakmanschap, vitaliteit en verandervermogen. Ze voelen
zich in hun krachtom Rabobank te vertegenwoordigen en
worden geïnspireerd door onze missie.Toptalenten willen bij
de rabobank (blijven) werken en zich ontwikkelen. Al onze
medewerkers willen groeien en elkaar helpen zich te verbeteren.
Leren vormt de sleutel.
Ons waardecreatiemodel
Het waardecreatiemodel geeft een helder overzicht van ons
vermogen om waarde te creëren op de korte, middellange en
lange termijn. Als input voor ons waardecreatiemodel onder
scheiden we drie belangrijke kapitaalstromen: menselijken
maatschappelijk kapitaal, intellectueel kapitaal en financiële
middelen. Deze input resulteert in ons businessmodel, waarin
de missie, visie en strategie van de Rabobank zijn opgenomen.
Tot slot worden de output en de impact van het waardecre
atiemodel geordend naar onze 18 materiële thema's die zijn
ontleend aan de materialiteitsmatrix.
Betrekken stakeholders
De Rabobank is zich zeer bewust van de maatschappelijke
taak die zij heeft als financiële dienstverlener en van haar
maatschappelijke verantwoordelijkheid als coöperatieve
organisatie. Omdat banken ook een belangrijke rol spelen in
het betalingsverkeer en bij kredietverlening aan particulieren,
bedrijven en andere instellingen, zijn we als coöperatieve bank
nauw betrokken bij zaken die impact hebben op de economie
en de samenleving. Daarom zijn wij regelmatig in gesprek met
onze stakeholders via ledenraden, klantenfeedbackplatforms,
toezichthouders, klanten- en medewerkersonderzoeken en
deelname in sectorinitiatieven.
Onze bijdrage aan de Sustainable Development Goals
Rabobank wil graag een betekenisvolle bijdrage leveren aan de
17 Sustainable Development Goals (SDG's) van de verenigde
naties. Onze Banking for Food en Bankieren voor Nederland
visie en ons Samen Duurzaam Sterker programma helpt ons
om onze doelen te bereiken, die we hebben opgesteld met
betrekking tot de SDG's. De infographics illustreren hoe we onze
bijdrage leveren in Nederland en in de wereld.
IJzersterke bank
De Rabobank blijft een model van stabiliteit, betrouwbaarheid
en soliditeit. Onze dienstverlening is efficiënt en concurrerend
qua kosten, en we optimaliseren onze balans voortdurend. We
doen de juiste dingen goed, of zelfs uitzonderlijk goed, waarbij
iedereen verantwoordelijkheid neemt, zich bewust blijft van de
risico's en zich professioneel gedraagt.
Rabobank Jaarverslag 2017
10