Inhoudsopgave Voorwoord Bestuursverslag Corporate governance Consolidated Financial Statements Company Financial Statements Pillar 3
Duurzaamheidsprestaties van klanten van lokale Rabobanken in Nederland
Klantfoto van klanten meteen obligo 1 miljoen euro
Aantallen en vorderingen op klanten 1 miljoen euro
Totaal
A
B
C
D+
D
Totaal in aantallen
14.502
519
13.466
502
6
9
Totaal in%
100%
4%
93%
3%
0%
0%
Vorderingen op klanten in miljoenen euro's
42.082
1.943
38.630
1.484
7
18
Totaal in%
100%
5%
91%
4%
0%
0%
Klantfoto van klanten per sector
Totaal
A
B
C
D+
D
Food en agri
15.228
435
14.351
426
9
7
Handel, industrie en dienstverlening
17.839
624
16.056
1.126
13
20
Overig en niet geclassificeerd
8.136
307
7.441
373
8
7
Totaal in aantallen
41.203
1.366
37.848
1.925
30
34
Totaal in%
100%
3%
92%
5%
0%
0%
Duurzaamheidsprestaties van klanten van grootzakelijke kantoren
Klantfoto van klanten met een obligo 1 miljoen euro
Totaal
A
B
C
D+
D
Food en agri
61
12
Al
1
1
0
Handel, industrie en dienstverlening
677
186
416
69
2
4
Overig en niet geclassificeerd
795
202
509
79
2
3
Totaal in aantallen
1.533
400
972
149
5
7
Totaal in%
100%
26%
64%
10%
0%
0%
Vorderingen op klanten in miljoenen euro's
Totaal
A
B
C
D+
D
Totaal leningen en kredieten
52.050
16.049
32.586
3.314
53
48
Totaal in%
100%
31%
63%
6%
0%
0%
Categorie Criteria
A Een klant zit in de hoogste categorie als hij ten opzichte van zijn
branchegenoten tot de actiefste bedrijven op het gebied van
duurzaamheid behoort. Deze klanten zijn (pro)actief bezig met
het verduurzamen van hun kernactiviteiten en kijken daarbij
ook naar innovatieve oplossingen.
B De meerderheid van onze klanten behoort tot deze categorie.
Zij erkennen dat duurzaamheid een onderwerp is waar ze
rekening mee moeten houden in hun bedrijfsvoering en spelen
hier reactief op in naar aanleiding van vragen van klanten
of vanuit de markt. Het werken aan verduurzaming van de
kernactiviteit(en) gebeurt voor een belangrijk deel uit econo
misch oogpunt. Ze zoeken bijvoorbeeld een evenwicht tussen
investeren en korte terugverdientijden.
C Klanten in deze categorie zien duurzaamheid als een noodzake
lijke verplichting die via (inter)nationale wet- en regelgeving aan
ze wordt opgelegd. Duurzaamheid wordt gezien als kostprijs-
verhogend en wordt daarom alleen toegepast bij bewezen nut
of aangepaste regelgeving.
D+ Deze klant voldoet op één of meerdere punten (nog) niet
aan het duurzaamheidsbeleid van de Rabobank of heeft op
essentiële vragen geen adequaat antwoord. Wel zijn specifieke
afspraken gemaakt over een oplossingsrichting en zijn tijdlijnen
vastgelegd. Zodra de klant aan het duurzaamheidsbeleid van de
Rabobank voldoet, wordt hij ingedeeld in categorie A, B of C.
D De klant voldoet op één of meerdere punten niet (meer) aan
het duurzaamheidsbeleid van de Rabobank of wil geen inzage
geven. Hier zijn geen specifieke afspraken binnen een bepaald
tijdsbestek gemaakt of de klant komt zijn afspraken niet na.
Financieringen aan prospects in de categorie D worden niet
geaccordeerd. De relatie met bestaande klanten in categorie D
wordt afgebouwd.
In 2016 maakte de Rabobank klantfoto's van 99% van haar
Nederlandse klantenportefeuille met een obligo groter dan
1 miljoen euro. Over het geheel genomen merken we op dat
de classificatie tussen 2015 en 2016 vergelijkbaar bleef. Wel zien
we een kleine toename in het aantal klanten dat van categorie
C naar categorie B gaat. Het totaal aantal klanten in categorie B
ligt nu op 91%. Het totaal aantal klanten in categorie D en Da-
ligt op 15, dit is minder dan 1 We zijn actief betrokken bij de
duurzaamheidsprestaties van deze klanten en helpen hen deze
te verbeteren.
In 2016 begonnen ook de lokale Rabobanken met het maken
van klantfoto's en het indelen van klanten meteen obligo
kleiner dan 1 miljoen euro. Het obligo van deze klanten hebben
we opgenomen in de klantfototabel voor lokale Rabobanken.
Daarnaast gingen we verder met het maken van klantfoto's
van onze Wholesale klanten. Inmiddels maakten we klantfoto's
van 85% van de zakelijke klanten van internationale kantoren
met een obligo groter dan 1 miljoen euro. Wat opvalt, is het
hoge percentage koplopers in de Wholesale markt, namelijk
26%. Dit sluit aan bij onze ambitie om voor toonaangevende
duurzame grootzakelijke bedrijven in de food- en agrisector de
eerste keus te te zijn. Voor andere entiteiten van de Rabobank
zijn nog geen klantfotogegevens beschikbaar.
83 Onze output en impact: Samenwerken aan duurzaamheid met klanten