Digitaliseren dienstverlening
Onze output en impact
Klantbehoeften en -gedrag veranderen en dat geldt ook voor de manier waarop klanten communi
ceren met de Rabobank. Zij verlangen concrete ondersteuning en antwoorden - snel en bij voorkeur
24/7. De Rabobank zet vol in op het verder digitaliseren van haar dienstverlening, zodat het voor
klanten gemakkelijker wordt hun financiële zaken te regelen waar en wanneer ze maar willen: thuis
of onderweg. Nieuwe technologieën stellen ons in staat om verbeteringen aan te brengen die in
belangrijke mate kunnen bijdragen aan een soepele, snelle dienstverlening aan de klant en betere
gebruikerservaringen.
Vorig jaar hebben we onze bestaande producten en diensten uitgebreid na klantenonderzoek en
rechtstreekse feedback van klanten. Door digitalisering hebben we ook volledig nieuwe diensten
kunnen ontwikkelen, soms in samenwerking met onze digitale partners. We hebben ook stappen
genomen om onze interne diensten verder te digitaliseren. Denk hierbij aan verbeteringen op het
gebied van interne communicatie, HR-diensten en digitale opleidingen.
Inhoudsopgave Voorwoord Bestuursverslag Corporate governance Consolidated Financial Statements Company Financial Statements Pillar 3
Uitbreiding bestaande digitale producten en diensten
In 2016 hebben we diverse bestaande diensten en processen
verbeterd door nieuwe technologieën en innovaties toe te
passen. Op basis van feedback van klanten hebben we onze
Rabo Bankieren App en Rabo Beleggen App verbeterd en onze
Rabo Wallet beschikbaar gemaakt voor een grotere groep
klanten. We hebben ons aanbod van online diensten verbreed,
waardoor het nu mogelijk is om online een rekening te openen
en verzekeringen af te sluiten. Daarnaast hebben we onze
online corporate bankingomgeving en virtuele oplossingen
voor online leasing verbeterd.
Meer doen met de Rabo Bankieren App
Het ontwerp en de functionaliteiten van de Rabo Bankieren
App zijn verbeterd. Dit maakt het nemen van dagelijkse finan
ciële beslissingen makkelijker. De app geeft een duidelijker
rekeningoverzicht met inzicht in meerdere rekeningen en
biedt een actueel overzicht van saldo's en betalingen. Klanten
kunnen via de app hun transacties doorzoeken, een betalings
bewijs delen met anderen en het adresboek van de app en
het adresboek van internetbankieren raadplegen. We hebben
ook nieuwe functionaliteiten toegevoegd, die zijn gericht op
specifieke klantgroepen. Klanten die beleggen via de Rabobank
kunnen nu bijvoorbeeld hun beleggingsportefeuille bekijken
in de app. Verder maakt de Rabo Bankieren App voor iPhone of
iPad gebruik van Touch ID-vingerafdrukauthenticatie. De Apple
Watch-app biedt klanten de mogelijkheid om hun saldo en
berichten onderweg te bekijken. We streven ernaar om de Rabo
Bankieren App verder te verbeteren in 2017, te beginnen met
vingerafdrukbeveiliging voor Android-gebruikers.
Inzicht in de beleggingsportefeuille
Rabobank biedt klanten verschillende vormen van beleggen,
waaronder Rabo Beheerd Beleggen. In dit programma belegt
een team van ervaren vermogensbeheerders het vermogen van
de klant. Zij zorgen voor een goede spreiding op grond van de
beleggingsdoelen, de beleggingshorizon en de risicobereidheid
van de klant. Via internetbankieren en de bekroonde Rabo
Beleggen App hebben klanten direct toegang tot informatie
over de ontwikkelingen, opbrengsten, waarde en samenstelling
van hun portefeuille.
Contactloos betalen met de Rabo Wallet
De Rabo Wallet biedt klanten de mogelijkheid om in winkels te
betalen door hun telefoon voor een betaalautomaat te houden.
Klanten kunnen de Rabo Wallet-app gebruiken om te betalen
voor parkeren. Ook kunnen zij er de klantenkaarten van winkels
in bewaren. Momenteel testen we aanvullende diensten, zoals
benzine afrekenen met een smartphone, kortingsbonnen en
aanbiedingen opslaan, of een koppeling naar opgebouwde
72 Rabobank Jaarverslag 2016