Performance
Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf
Resultaatsdaling door impairment op goodwill RNA
Het nettoresultaat van het Nederlands en internationaal wholesalebankbedrijf en internationale
rural- en retailbankbedrijf over 2015 kwam uit op een verlies van 333 miljoen euro. Dit is een daling
van 1.091 miljoen euro ten opzichte van 2014. De belangrijkste oorzaak hiervoor was de impairment
op de goodwill met betrekking tot Rabobank National Association (RNA) in de Verenigde Staten
van 604 miljoen euro. Daarnaast stegen de kosten kredietverliezen met 106 miljoen euro tot
526 miljoen euro of 53 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. Ook de bijdrage aan het
nationale resolutiefonds drukte het brutoresultaat met 66 miljoen euro. Net als bij de lokale Rabo-
banken nam de personele bezetting af bij Wholesale, Rural Retail. Dit zal de komende jaren bijdragen
aan de benodigde rendementsverbetering.
Vooral door valuta-effecten nam de kredietportefeuille toe met 3,6 miljard euro tot 98,8 miljard
euro. Het aandeel food en agri in de totale kredietportefeuille kwam uit op 61%. Dat is een stijging
van 3 procentpunt ten opzichte van eind 2014. De toevertrouwde middelen stegen met 7% tot
124,4 miljard euro. Het gezamenlijke spaartegoed van de internetspaarbanken in België, Duitsland,
Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland was ongeveer stabiel en bedroeg 30,5 miljard euro. Het belang
van de Rabobank in de Agricultural Bank of China werd in 2015 met 93% afgebouwd. Ook werd in
het verslagjaar de omvang van de illiquide activa verder verkleind.
Inhoudsopgave Bestuursverslag Corporate governance Jaarrekening Rabobank Groep Jaarrekening Rabobank Pillar 3
Strategie
Het Nederlands en internationaal wholesalebankbedrijf en
internationaal rural en retailbankbedrijf vormt de internationale
spil in onze strategie Banking for Food. Onze strategie 'Banking
for Food'gaat zowel over onze bijdrage om de wereld duur
zamer te voeden als over de individuele economische doelen
van onze food- en agriklanten. Daarnaast tonen we leiderschap
met evenementen als de Food 20 Summit en met Rabobank
Foundation en Rabo Development.
Het wholesalebankbedrijf in Nederland levert een belangrijke
aan onze Bankieren voor Nederland strategie. Zo leveren we
een aandeel aan duurzame welvaart en welzijn in Nederland.
Meer hierover staat in het hoofdstuk Strategie.
Banking for Food
Onze visie is dat we voor de Rabobank een rol weggelegd
zien op het gebied van mondiale voedselzekerheid. De wereld
bevolking groeit snel en de wereldwijde voedselproductie kan
daarbij niet achterblijven.Tegelijkertijd ontstaan beperkingen
in de beschikbaarheid van land en natuurlijke hulpbronnen.
Als internationaal leidende bank in food en agri wil de
Rabobank bijdragen aan de uitdaging om meer en duurzaam te
produceren met minder grondstoffen.
Samen met klanten, partners en collega's wereldwijd gaan we
aan de slag met de vier dimensies van voedselzekerheid: het
verbeteren van de beschikbaarheid van voedsel, het verbeteren
van de toegang tot voedsel, het stimuleren van gebalanceerde,
gezonde voeding en het verbeteren van de stabiliteit van
de voedselproductie. De Rabobank wil nu en in de toekomst
ondernemers in de landbouw- en voedselketen ondersteunen
door toegang te bieden tot financiering, kennis en netwerken.
Met haar aanwezigheid in Noord-Amerika, Zuid-Amerika,
Europa, Azië, Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland is Wholesale,
Rural Retail uitstekend gepositioneerd om wereldwijd een
onderscheidende rol te spelen op het gebied van food en agri.
Het jaaroverzicht gaat nader in op Banking for Food, de visie van
de Rabobank op voedselzekerheid en de rol van de bank hierin.
Klantfocus
Met behulp van haar kennis en netwerk brengt Wholesale, Rural
Retail sleutelmomenten in kaart waarop ze kan excelleren
in klantfocus. Belangrijk daarbij is dat we op zulke momenten
35 Performance