Performance
Binnenlands retailbankbedrijf
Economie groeit, woningmarkt herstelt en kredietverliezen dalen
In economisch opzicht ging het in 2015 beter met Nederland dan in 2014. In vrijwel heel het land zette
het herstel op de woningmarkt door, groeide de werkgelegenheid en steeg het beschikbare inkomen
van huishoudens. Het herstel van bedrijfsinvesteringen bleef bescheiden. De nieuwe verstrekkingen
aan bedrijven lagen op een laag niveau. Daarnaast droeg de relatief lage spaarrente eraan bij dat huis
houdens extra aflosten op hun hypotheek. Onder invloed van deze ontwikkelingen daalde de binnen
landse kredietportefeuille met 3% tot 281,9 miljard euro. De toevertrouwde middelen stegen met 2%
tot 212,4 miljard euro.
Het economische herstel was duidelijk terug te zien in de ontwikkeling van de kosten kredietverliezen.
Die namen met 1.079 miljoen af tot 343 miljoen euro. Dat is hoofdzakelijk het gevolg van de verbeterde
economische situatie, maar daarnaast ook van enkele eenmalige aanpassingen. De kosten krediet
verliezen kwamen uit op 12 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille, bij een langjarig
gemiddelde van 23 basispunten. In een aantal voor de Rabobank belangrijke Nederlandse markten
- de spaarmarkt en de hypotheekmarkt - bleef de Rabobank sterk vertegenwoordigd, maar verloor
ze wel marktaandeel. Het marktaandeel in de kredietverlening aan de sectoren handel, industrie en
dienstverlening steeg tot 42% en het marktaandeel in de food- en agrisector bleef stabiel.
Het nettoresultaat van het binnenlands retailbankbedrijf kwam uit op 1.321 miljoen euro, een stijging
van 788 miljoen euro ten opzichte van 2014. De sterke daling van de kosten kredietverliezen was
bepalend voor dit resultaatsherstel. Het resultaat van het binnenlands retailbankbedrijf werd in 2015
met 89 miljoen euro gedrukt door de bijdrage aan het nationale resolutiefonds. In 2014 zorgde de
eenmalige resolutieheffing nog voor een verlaging van 274 miljoen euro van het nettoresultaat van het
binnenlands retailbankbedrijf. Opnieuw vond in 2015 een relatief sterke daling plaats van het aantal
medewerkers bij het binnenlands retailbankbedrijf. Onder invloed hiervan kwamen de personeels
kosten 7% lager uit. De baten daalden onder invloed van gedaalde marges op nieuwe hypotheken en
een krimp van de kredietportefeuille.
Inhoudsopgave Bestuursverslag Corporate governance Jaarrekening Rabobank Groep Jaarrekening Rabobank Pillar 3
Strategie
Het is de ambitie van de Rabobank om de meest klantgerichte
bank van Nederland te zijn. De visie Bankieren voor Nederland
geeft invulling aan onze Nederlandse ambitie. In Nederland
gaat de Rabobank zich uitgebreid inzetten om de economische
groei te stimuleren. We versterken onze klanten met onze finan
ciële producten, kennis en ervaring. Extra aandacht is er voor
specifieke doelgroepen, zoals jongeren, ouderen, ondernemers
en mensen zonder vaste baan. We bouwen mee aan de woon-,
werk- en ondernemersomgeving, zodat die beter wordt dan
tevoren. We richten ons daarbij op thema's mobiliteit, vitaliteit,
landbouw en voedsel, grondstoffen, water, wonen en klanten
die duurzaam en innovatief zijn. Lees meer over Bankieren voor
Nederland in het hoofdstuk Strategie.
We willen onze ambitie bereiken door een excellente basis
dienstverlening, door onze dienstverlening dichter bij onze
klanten te brengen en onze rol als financieel regisseur in
te vullen.
27 Performance