ICT en cybercrime Technologische ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden voor interactie met de klant. Dit kan helpen bij efficiencyverbetering door de dienstverlening beter en goedkoper te maken. Technologie is een belangrijk onderdeel van de visie van de Rabobank om meer effectieve klantbediening en gereduceerde kosten te realiseren door, bijvoorbeeld, automatisch inge richte processen. Deze evolutie naar een meer op technologie gebaseerde front- en backoffice biedt kansen, maar zal het risicoprofiel van de Rabobank veranderen. Toegenomen afhankelijkheid van IT- technologie verhoogt de kans op systeemfalen en kan leiden tot financiële en aanzienlijke reputatieschade, maar vormt ook een steeds grotere bron van risico in de vorm van cybercrime. Een belangrijke uitdaging blijft het combineren van een gemakkelijke toegankelijkheid van systemen en programma's voor klanten, met de hoogst mogelijke graad van veiligheid van informatie en met een continue beschikbaarheid. Continuïteit van de dienstverlening staat voorop. Naast Distributed Denial of Services (DDOS)-aanvallen, hacking en phishing neemt de installatie van malware, om te frauderen en gegevens te stelen, toe. Doelen zijn divers: fraude, afpersing, systeemonderbreking ten behoeve van diefstal van geld en/of privacygevoelige gegevens of databeschadiging. Kredietrisico Kredietrisico is het risico dat de bank economisch verlies lijdt als een tegenpartij niet in staat is om contractuele of andere financiële verplichtingen uit hoofde van verkregen krediet na te komen. Krediet is iedere rechtsverhouding op grond waarvan de Rabobank in de uitoefening van het bankbedrijf een vordering heeft of kan krijgen op een debiteur door het verstrekken van enig product. Behalve leningen en faciliteiten (al dan niet gecommitteerd) vallen ook garanties, accreditieven, derivaten en dergelijke onder de verzamelnaam krediet. De Rabobank beschikt over een robuust raamwerk van beleid en processen om kredietrisico's te meten, te managen en te mitigeren. Risicomanagementraamwerk Kredietorganisatie De Rabobank kende in het verslagjaar drie kredietbeleidscommissies (KBC's): de KBC Rabobank Groep, KBC Wholesale, Rural Retail en de KBC Aangesloten Banken. De KBC Rabobank Groep stelt het kredietbeleid op groepsniveau vast. De groepsonderdelen stellen binnen dit kader hun eigen kredietbeleid vast en werken dit ook nader uit. De KBC Aangesloten Banken doet dit voor het binnenlands retailbankbedrijf en de KBC WRR voor het wholesalebankbedrijf en het inter nationaal retailbankbedrijf. In de KBC Rabobank Groep is de raad van bestuur vertegenwoordigd met drie leden. De CFRO is de voorzitter. Ook het voorzitterschap van de KBC Wholesale, Rural Retail en de KBC Aangesloten Banken berust bij de CFRO. De KBC's zijn verder samengesteld uit vertegenwoordigers van de hoogste managementniveaus van de Rabobank. In het verslagjaar zijn voorbereidingen getroffen om een Risk Management Committee op te richten, waarin de KBC Rabobank Groep zal opgaan. Kredietacceptatie Het prudente kredietacceptatiebeleid van de Rabobank kenmerkt zich door een zorgvuldige beoordeling van de klant en de mogelijkheden tot terugbetaling van het verstrekte krediet (voldoende continuïteitsperspectief). Daardoor heeft de kredietportefeuille ook in minder gunstige economische omstandigheden een aanvaardbaar risicoprofiel. Het doel van de Rabobank is een langetermijnrelatie met de klant aan te gaan die zowel de klant als de Rabobank tot voordeel strekt. Over de grotere kredietaanvragen wordt in commissieverband Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 89