Risicocultuur De coöperatieve wortels van de Rabobank zijn essentieel voor de manier waarop de organisatie haar centrale doelstelling nastreeft: het leveren van klantwaarde. De Rabobankkernwaarden, opgenomen in het Rabobank Ambitiestatement en de Gedragscode, zijn ingebed in de dage lijkse praktijk: respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid. De waarden vormen de uitgangspunten van het vereiste gedrag van iedereen binnen de Rabobank: medewerkers, leidinggevenden, bestuurders en interne toezichthouders. De coöperatieve basis kenmerkt zich door een focus op de langetermijnrelatie met de klant en het belang van de klant. Specifiek voor risicomanagement hanteert de Rabobank aanvullende principes om risico's te beoordelen en te mitigeren. Deze risicoprincipes fungeren als kompas in de uitvoering en bieden standaarden voor het gewenste gedrag binnen de Rabobank: Elke medewerker is risicomanager: verduidelijkt het eigenaarschap van risico's: verantwoorde lijkheden in functies/rollen, individuele bijdragen aan het risicoprofiel van de Rabobank, de manier waarop we risico's beheersen, de vertaling naar prestatiedoelstellingen, het aan moedigen van gewenst gedrag en het corrigeren van ongewenst gedrag. Risico's maken we bespreekbaar: belicht het gewenste gedrag: actieve discussies over geïdentificeerde risico's op verschillende domeinen, openheid over dilemma's die ontstaan in ons werk, aanspreekbaarheid op de manier waarop met risico's wordt omgegaan, het voorkomen van tunnelvisie in risicoperceptie, het leren van fouten en het voorkomen van herhaling door oorzaken weg te nemen en leerervaringen te delen. Risicomanagement als succesfactor: benadrukt hoe risico's beheerst worden: het handelen binnen de gestelde risicobereidheid. Risicobereidheid focust op het langetermijnbelang van onze klant en de Rabobank, het beoordelen van de mogelijke consequenties van onze keuzes, zorgvuldige risico-rendement afwegingen en gepaste maatregelen op basis van actuele risicoanalyses. Deze principes zijn nader geconcretiseerd in de codes voor verschillende thema's zoals krediet risico, informatiebeveiliging, privacy, beloning en duurzaamheid. De risicogovernance ondersteunt de risicocultuur en het gewenste gedrag. Risicocultuur wordt verder ondersteund door: een gestructureerde organisatieverandering in de Culture Collective-beweging, waarin de Rabobankwerknemers en het senior kader in gesprek gaan over hun bijdrage aan de organi satieverandering en hun individuele gedrag, de focus op klanten en strategische doelen, waaronder nadrukkelijk risico en compliance. onderzoeken onder werknemers waarin aandacht is voor risico- en compliance-onderwerpen en verbeterpunten voor zowel de organisatie als de werknemers. opleidingen die organisatiebreed worden aangeboden over risicogerelateerde onderwerpen, zoals het informeren van klanten over de door hen genomen risico's, integriteit, privacy en informatiebeveiliging. De onderwerpen en methoden worden continu doorontwikkeld om parallel te blijven lopen aan externe en interne ontwikkelingen en worden gecombineerd met interne informatiecampagnes. het leren van fouten vindt gestructureerd plaats voor ongewenste operationele risico- en kredietrisicogebeurtenissen. Het bespreekbaar maken en delen van deze ervaringen wordt gepromoot om herhaling te voorkomen in andere delen van de organisatie. Individuele en afdelingsdoelstellingen zijn in lijn met de risicobereidheid en de risicoprincipes, zoals vastgelegd in het beoordelingssysteem en het groepsbrede beloningsbeleid. 83 IJzersterke bank: risicomanagement

Rabobank Bronnenarchief

RABN | 2014 | | pagina 84