IJzersterke bank: performance Wholesalebankbedrijf en internationaal retaiibankbedrijf Focus in Nederland op marktleiderschap en internationaal op food en agri Het nettoresultaat van het wholesalebankbedrijf en internationaal retaii bankbedrijf kwam in 2014 uit op 758 miljoen euro, een stijging van 712 miljoen euro ten opzichte van 2013. De daling van de bedrijfslasten en het lagere niveau van de kosten kredietverliezen, zowel bij het internationaal rural-en retaiibankbedrijf als bij het wholesalebankbedrijf, resulteerden in een stijging van de nettowinst. De kosten kredietverliezen daalden met 148 miljoen euro en kwamen uit op 420 miljoen euro of 44 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. Het langjarige gemiddelde bedraagt 57 basispunten. In 2013 waren de bedrijfslasten hoger door de schikkingen van 774 miljoen euro die de Rabobank destijds overeenkwam na de Libor-onderzoeken. De sterke krimp van de illiquide activaportefeuilIe had in 2014 een positief effect op de baten. De kredietportefeuille nam, vooral als gevolg van valuta-effecten, toe met 7,4 miljard euro tot 95,2 miljard euro. Het aandeel food en agri als onderdeel van de totale kredietportefeuille kwam uit op 58%, een stijging van 2 procentpunt ten opzichte van eind 2013. De toevertrouwde middelen stegen met 7% tot 115,8 miljard euro en het gezamenlijke spaartegoed bij de RaboDirect-spaarbanken hierin nam met 5% toe tot 30,4 miljard euro. Veel aandacht ging in 2014 uit naar de integratie van Wholesale, Rural Retail en Rabobank Nederland. Daarnaast werd in september de verkoop van Bank BGZ aan de BNP Paribas Groep afgerond. Strategie Wholesale, Rural Retail Sinds medio 2014 worden Wholesale, Rural Retail (het voormalige Rabobank International) en Rabobank Nederland geïntegreerd aangestuurd. De strategie van Wholesale, Rural Retail is ongewijzigd: het versterken van marktleiderschap in Nederland en het spelen van een leidende rol in de internationale food- en agrisector voor onze klanten zijn de belangrijkste doelstellingen. In het kader van de dienstverlening aan onze Nederlandse en internationale klanten, biedt het Wholesalebedrijf een aantal specialistische producten en diensten aan, die een optimale bediening van onze klanten waarborgen. Het rural- en retaiibankbedrijf kenmerkt zich eveneens door een focus op food en agri. De doel stelling van de ruralbanken is een portefeuille die voor minstens 95% uit food en agri bestaat. Voor de retailbanken ligt deze doelstelling op 40-50% voor Rabobank NA, terwijl bij Rabobank Indonesië een strategische heroriëntatie is gestart waardoor de food- en agrifocus geleidelijk zal toenemen naar 80% van de portefeuille. 64 Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 65