IJzersterke bank: performance
Wholesalebankbedrijf en internationaal
retaiibankbedrijf
Focus in Nederland op marktleiderschap en internationaal
op food en agri
Het nettoresultaat van het wholesalebankbedrijf en internationaal retaii
bankbedrijf kwam in 2014 uit op 758 miljoen euro, een stijging van
712 miljoen euro ten opzichte van 2013. De daling van de bedrijfslasten en
het lagere niveau van de kosten kredietverliezen, zowel bij het internationaal
rural-en retaiibankbedrijf als bij het wholesalebankbedrijf, resulteerden in
een stijging van de nettowinst.
De kosten kredietverliezen daalden met 148 miljoen euro en kwamen uit op
420 miljoen euro of 44 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille.
Het langjarige gemiddelde bedraagt 57 basispunten. In 2013 waren de
bedrijfslasten hoger door de schikkingen van 774 miljoen euro die de
Rabobank destijds overeenkwam na de Libor-onderzoeken. De sterke
krimp van de illiquide activaportefeuilIe had in 2014 een positief effect op
de baten. De kredietportefeuille nam, vooral als gevolg van valuta-effecten,
toe met 7,4 miljard euro tot 95,2 miljard euro.
Het aandeel food en agri als onderdeel van de totale kredietportefeuille
kwam uit op 58%, een stijging van 2 procentpunt ten opzichte van eind 2013.
De toevertrouwde middelen stegen met 7% tot 115,8 miljard euro en het
gezamenlijke spaartegoed bij de RaboDirect-spaarbanken hierin nam met 5%
toe tot 30,4 miljard euro. Veel aandacht ging in 2014 uit naar de integratie
van Wholesale, Rural Retail en Rabobank Nederland. Daarnaast werd in
september de verkoop van Bank BGZ aan de BNP Paribas Groep afgerond.
Strategie Wholesale, Rural Retail
Sinds medio 2014 worden Wholesale, Rural Retail (het voormalige Rabobank International) en
Rabobank Nederland geïntegreerd aangestuurd. De strategie van Wholesale, Rural Retail is
ongewijzigd: het versterken van marktleiderschap in Nederland en het spelen van een leidende
rol in de internationale food- en agrisector voor onze klanten zijn de belangrijkste doelstellingen.
In het kader van de dienstverlening aan onze Nederlandse en internationale klanten, biedt
het Wholesalebedrijf een aantal specialistische producten en diensten aan, die een optimale
bediening van onze klanten waarborgen.
Het rural- en retaiibankbedrijf kenmerkt zich eveneens door een focus op food en agri. De doel
stelling van de ruralbanken is een portefeuille die voor minstens 95% uit food en agri bestaat.
Voor de retailbanken ligt deze doelstelling op 40-50% voor Rabobank NA, terwijl bij Rabobank
Indonesië een strategische heroriëntatie is gestart waardoor de food- en agrifocus geleidelijk
zal toenemen naar 80% van de portefeuille.
64 Jaarverslag 2014 Rabobank Groep