De klant kan nu zelf zijn pas of creditcard blokkeren of aanvragen, zijn limiet aanpassen, een nieuwe pincode aanvragen en een reis- of annuleringsverzekering afsluiten. De nieuwe functio naliteiten blijken aan te slaan bij de gebruikers: zo gebeurt het blokkeren en opnieuw aan vragen van een bankpas al voor 24% via de app. SEPA-migratie De datum 1 augustus 2014 markeerde de overgang naar één Europese betaalmarkt ofwel Single Euro Payments Area (SEPA). Alle oude Nederlandse rekeningnummers zijn inmiddels vervangen door een IBAN (International Bank Account Number). Plet nieuwe rekeningnummer is helaas een stuk langer geworden, maar het systeem zorgt er wel voor dat overboekingen van en naar het buitenland veel gemakkelijker verlopen. Een groot deel van onze zakelijke klanten moest forse aanpassingen doen in hun financiële systemen, software en bedrijfsprocessen om goed te kunnen overstappen op SEPA. De Rabobank heeft ze waar nodig geholpen en ondersteund bij de overgang. De begeleiding van de Rabobank heeft ertoe geleid dat nagenoeg alle zakelijke klanten volgens planning zijn gemigreerd. In een beperkt aantal gevallen is voorzien in alternatieven. Sparen De Nederlandse particuliere spaarmarkt is in 2014 met 1% in omvang gegroeid tot 329,8 (325,3) miljard euro. Het marktaandeel van de Rabobank Groep bedroeg 36,3% (37,8%). Hiervan kwam 35,4% (36,7%) voor rekening van de lokale Rabobanken en 0,9% (1,0%) voor rekening van spaar banken Rabobankdochter Roparco. Eind 2013 droeg Friesland Bank nog 0,1% bij aan het markt aandeel. De toevertrouwde middelen bij het binnenlands retailbankbedrijf zijn met 3% gedaald tot 209,1 (215,7) miljard euro. Deze bestaan in belangrijke mate uit particulier spaargeld. Mede onder invloed van hogere aflossingen op woninghypotheken namen deze middelen met 5,3 miljard euro af tot 119,9 (125,2) miljard euro. In 2014 introduceerden we een nieuwe spaarrekening: Rabo PeriodeSparen, waarbij de klant een opname vooraf moet aankondigen via internetbankieren of mobiel bankieren. In ruil hiervoor krijgt de klant een hogere rente. De klant mag zelf kiezen of hij 30 of 90 dagen van tevoren meldt hoeveel geld hij wil opnemen. Veel klanten, die hun spaargeld niet direct nodig hebben, hebben gekozen voor deze spaarvorm. Vermogensmanagement Rabo Schretlen Vermogensmanagement De Rabobank en Schretlen Co gaan de dienstverlening aan vermogende klanten samen voegen. Vanaf 1 juli 2015 loopt de service van Schretlen volledig via de Rabobank en worden de productpaletten samengevoegd. Daardoor kunnen vermogenden kiezen uiteen breder scala aan producten en diensten. Voormalige Schretlen-klanten kunnen dan ook gebruikmaken van de virtuele mogelijkheden van de Rabobank. De centraal georganiseerde afdeling Rabo Schretlen Vermogensmanagement ondersteunt de lokale Rabobanken bij de bediening van vermogende klanten. Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 61