Food en agri De kredietverlening van het binnenlands retail bankbed rijf aan de food- en agrisector kwam in 2014 uit op 28,4 (29,1) miljard euro. De kredietverlening aan de food- en agrisector beslaat 10% (10%) van de totale kredietportefeuille van het binnenlands retailbankbedrijf. De Rabobank heeft in Nederland al jarenlang een stabiel marktaandeel in de food- en agrisector van rond de 85% en is hiermee onmiskenbaar de belangrijkste financier van deze sector. De Rabobank heeft deze positie verworven door haar agrarische wortels en haar sectorkennis, die ze in de loop der jaren heeft opgebouwd. Betalen Daling fraudecijfers betalingsverkeer Betaalfraude leverde in 2014 minder schade op dan het jaar daarvoor. Criminelen proberen vooral via internetbankieren en gekopieerde bankpassen (skimming) de klant te beroven. Dat laatste komt gelukkig steeds minder vaak voor. De schade als gevolg van skimming daalde spectaculair in 2014. Deze trend werd in 2013 al ingezet. Bijvoorbeeld toen de banken de magneetstrip in de pas vervingen door de EMV-chip. Via skimming de pas kopiëren wordt daardoor onmogelijk. Bij internetbankieren bleef phishing de belangrijkste oorzaak van fraude. De fraudeur lokt hierbij de klant naar een valse website om hem daar vervolgens persoonlijke gegevens te ontfutselen. Ook op dit vlak was in 2014 een daling zichtbaar, als gevolg van verhoogde inspanningen rondom communicatie, bewaking en opsporing. Innovatie, de toekomst van de Rabobank De wereld om ons heen verandert razendsnel. In zowel de particuliere als de zakelijke markt kiezen klanten voor transparantie en eenvoud. Klanten krijgen steeds makkelijkeren sneller inzicht in hun financiële situatie en willen zélf (online) aan het stuur zitten. Dankzij de techno logie zijn klanten bovendien minder gebonden aan plaats en tijd. In de virtuele wereld kan de klant steeds gemakkelijker het aanbod vergelijken en beoordelen. Geen enkele markt ontkomt aan de kracht van digitalisering. Een belangrijk gevolg daarvan is dat producten en diensten steeds toegankelijker en goedkoper worden. Dankzij technologische ontwikkelingen nemen toetredingsbarrières af en groeit de beschikbaarheid van dienstverlening. Zowel in Nederland als in het buitenland zien we marktpartijen die bankoverschrijdende dienst verlening aanbieden. Deze nieuwe spelers concentreren zich meestal op de kracht van de eenvoud, lage kosten en soepele klantprocessen. De Rabobank is altijd een voorloper geweest in vernieuwing van haar dienstverlening en is daarmee een van de meest innovatieve en vooruitstrevende financiële dienstverleners. Zo intro duceerden we als een van de eerste banken internetbankieren en mobiel bankieren. Ook heeft de Rabobank een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van Rabobank iDeal. Virtualisering betalingsverkeer Klanten willen altijd en overal hun bankzaken kunnen regelen. Ook vragen ze om meer vormen van virtuele service en klantcontact. De Rabobank speelt hierop in met de Rabo Bankieren app. Het aantal klanten dat actief mobiel bankiert bij de Rabobank groeide in 2014 met ongeveer 500.000 tot circa 2.300.000. Het gaat hierbij om zowel zakelijke als particuliere klanten. De Rabo Bankieren app is gedurende 2014 verder verbeterd en de mogelijkheden zijn flink uitgebreid. IJzersterke bank: performance

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 60