Participeren, adviseren en virtualiseren Drie pijlers vormen het fundament onder de lokale Rabobank van de toekomst: participeren, adviseren en virtualiseren. De lokale Rabobanken participeren in initiatieven die bijdragen aan de lokale sociaaleconomische ontwikkeling. Een groot deel van de medewerkers bij de lokale Rabobanken is actief als adviseur en onderhoudt zeer regelmatig contact met de klant in fysieke en virtuele netwerken. De klantbehoefte is de afgelopen jaren gewijzigd; klanten regelen het merendeel van hun bankzaken via internet en mobiel. Daarom zet de Rabobank vol in op het verder virtualiseren van haar dienstverlening. Hierdoor kunnen we klanten op ieder gewenst moment beter, sneller en goedkoper helpen. Als de klant behoefte heeft aan een adviseur, is deze altijd dichtbij. Daarnaast streven we naar een marktconform kostenniveau. We stellen onze klanten centraal en willen onze diensten nu en in de toekomst kunnen aanbieden tegen een eerlijk tarief. Dit verandertraject is bij de lokale Rabobanken en Rabobank Nederland in gang gezet onder de noemer Visie 2016. Minder lokale Rabobanken Om producten en diensten tegen scherpe prijzen te kunnen aanbieden en ook de klant met complexere behoeftes te kunnen blijven helpen, is een bepaalde schaalomvang noodzakelijk. Een aantal kleinere Rabobanken voldoet niet aan die benodigde omvang. In 2014 daalde het aantal lokale Rabobanken van 129 naar 113. Iedere lokale Rabobank bestaat uit één of meerdere kantoren. Het aantal kantoren is afge nomen in 2014. Veel kleinere kantoren ontvangen slechts enkele klanten per dag. Door de mogelijkheden van virtuele kanalen en door bijvoorbeeld kasfuncties onder te brengen in winkels, blijven we klanten toegang bieden tot bancaire dienstverlening. De virtualisering van de dienstverlening, de daling van het aantal lokale Rabobanken en het sluiten van (bij)kantoren hebben gevolgen voor het personeel. De interne bezetting bij het binnenlands retailbankbedrijf daalde met 3.006 fte's tot 23.993 fte's. Dit raakt vele medewerkers en heeft een grote impact. Zorgvuldig handelen is hierbij dan ook het streven. Kredietportefeuille binnenlands retailbankbedrijf De Nederlandse economie groeide in 2014 onder invloed van een voorzichtige toename van de uitvoer en de investeringen. De export kwam op gang door de economische groei van de eurozone. De woningverkopen trokken aan en dit droeg bij aan een stijging van de investeringen. Vanwege de aanhoudend hoge werkloosheid bleef de consument nog afwachtend. Daarnaast kozen veel gezinnen ervoor om hun balans op orde te brengen door schulden af te lossen. Deze ontwikkelingen zetten een rem op de consumptiegroei. De gevolgen van deze binnenlandse economische omstandigheden waren terug te zien in de ontwikkeling van de kredietportefeuille. De kredietportefeuille private cliënten van het binnen lands retailbankbedrijf daalde in 2014 met 12,6 miljard euro tot 290,5 (303,1) miljard euro. De kredietverlening aan particulieren bestaat nagenoeg geheel uit woninghypotheken. Doordat klanten meer aflosten op hun hypotheek, daalde deze kredietportefeuille met 6,0 miljard euro tot 205,0 (211,0) miljard euro. De kredietverlening aan de sectoren handel, industrie en dienstverlening (HID) nam met 10% af tot 56,6 (63,0) miljard euro en de kredieten aan de food- en agrisector met 2% tot 28,4 (29,1) miljard euro. Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 57