Participeren, adviseren en virtualiseren
Drie pijlers vormen het fundament onder de lokale Rabobank van de toekomst: participeren,
adviseren en virtualiseren. De lokale Rabobanken participeren in initiatieven die bijdragen aan
de lokale sociaaleconomische ontwikkeling. Een groot deel van de medewerkers bij de lokale
Rabobanken is actief als adviseur en onderhoudt zeer regelmatig contact met de klant in
fysieke en virtuele netwerken.
De klantbehoefte is de afgelopen jaren gewijzigd; klanten regelen het merendeel van hun
bankzaken via internet en mobiel. Daarom zet de Rabobank vol in op het verder virtualiseren
van haar dienstverlening. Hierdoor kunnen we klanten op ieder gewenst moment beter, sneller
en goedkoper helpen. Als de klant behoefte heeft aan een adviseur, is deze altijd dichtbij.
Daarnaast streven we naar een marktconform kostenniveau. We stellen onze klanten centraal
en willen onze diensten nu en in de toekomst kunnen aanbieden tegen een eerlijk tarief.
Dit verandertraject is bij de lokale Rabobanken en Rabobank Nederland in gang gezet onder
de noemer Visie 2016.
Minder lokale Rabobanken
Om producten en diensten tegen scherpe prijzen te kunnen aanbieden en ook de klant met
complexere behoeftes te kunnen blijven helpen, is een bepaalde schaalomvang noodzakelijk.
Een aantal kleinere Rabobanken voldoet niet aan die benodigde omvang. In 2014 daalde het
aantal lokale Rabobanken van 129 naar 113.
Iedere lokale Rabobank bestaat uit één of meerdere kantoren. Het aantal kantoren is afge
nomen in 2014. Veel kleinere kantoren ontvangen slechts enkele klanten per dag. Door de
mogelijkheden van virtuele kanalen en door bijvoorbeeld kasfuncties onder te brengen in
winkels, blijven we klanten toegang bieden tot bancaire dienstverlening.
De virtualisering van de dienstverlening, de daling van het aantal lokale Rabobanken en het
sluiten van (bij)kantoren hebben gevolgen voor het personeel. De interne bezetting bij het
binnenlands retailbankbedrijf daalde met 3.006 fte's tot 23.993 fte's. Dit raakt vele medewerkers
en heeft een grote impact. Zorgvuldig handelen is hierbij dan ook het streven.
Kredietportefeuille binnenlands retailbankbedrijf
De Nederlandse economie groeide in 2014 onder invloed van een voorzichtige toename van
de uitvoer en de investeringen. De export kwam op gang door de economische groei van de
eurozone. De woningverkopen trokken aan en dit droeg bij aan een stijging van de investeringen.
Vanwege de aanhoudend hoge werkloosheid bleef de consument nog afwachtend.
Daarnaast kozen veel gezinnen ervoor om hun balans op orde te brengen door schulden af te
lossen. Deze ontwikkelingen zetten een rem op de consumptiegroei.
De gevolgen van deze binnenlandse economische omstandigheden waren terug te zien in de
ontwikkeling van de kredietportefeuille. De kredietportefeuille private cliënten van het binnen
lands retailbankbedrijf daalde in 2014 met 12,6 miljard euro tot 290,5 (303,1) miljard euro.
De kredietverlening aan particulieren bestaat nagenoeg geheel uit woninghypotheken.
Doordat klanten meer aflosten op hun hypotheek, daalde deze kredietportefeuille met
6,0 miljard euro tot 205,0 (211,0) miljard euro. De kredietverlening aan de sectoren handel,
industrie en dienstverlening (HID) nam met 10% af tot 56,6 (63,0) miljard euro en de kredieten
aan de food- en agrisector met 2% tot 28,4 (29,1) miljard euro.
Jaarverslag 2014 Rabobank Groep