IJzersterke bank: performance Binnenlands retailbankbedrijf Economie herstelt, dienstverlening virtualiseert De Nederlandse economie liet in 2014 een broos herstel zien. Dat kwam vooral door een stijging van de export. De tijdelijk verhoogde schenkings vrijstelling en de relatief lage spaarrente zorgden voor meer aflossingen op hypotheken. Daarnaast bleven de investeringen van bedrijven nog op een laag niveau. Deze factoren leidden ertoe dat de binnenlandse kredietportefeuille met 12,6 miljard euro afnam tot 290,5 miljard euro en dat de toevertrouwde middelen met 6,6 miljard euro daalden tot 209,1 miljard euro. Ondanks het voorzichtige herstel van de Nederlandse economie in 2014 stegen de kosten kredietverliezen bij het binnenlands retailbankbedrijf met 38 miljoen euro tot 1.422 miljoen euro. De kosten kredietverliezen bedroegen 48 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. De bedrijfslasten van het binnenlands retailbankbedrijf daalden, vooral door de sterke afname van het aantal medewerkers als gevolg van de uitvoering van Visie 2016. Het nettoresultaat van het binnenlands retailbankbedrijf kwam uit op 751 miljoen euro, een daling van 30 miljoen euro ten opzichte van 2013. Het nettoresultaat werd met 274 miljoen euro gedrukt door de eenmalige resolutieheffing. Zowel in de hypotheekmarkt en de spaarmarkt als in de markt van de sectoren handel, industrie en dienstverlening stond het marktaandeel onder druk. Het marktaandeel in de food- en agrisector bleef stabiel. In 2014 ging opnieuw veel aandacht uit naar de verdere virtualisering van de dienst verlening. Klanten regelen steeds vaker hun bankzaken zelf, doen minder een beroep op onze medewerkers en bezoeken minder vaak onze kantoren. De virtualisering gaat daarom gepaard met een daling van het aantal arbeidsplaatsen en kantoren. Strategie binnenlands retailbankbedrijf Onze kernopdracht is een levenslange, persoonlijke financiële partner te zijn. We streven naar klantloyaliteit en creëren zo ambassadeurs voor onze dienstverlening. Hiermee bouwen we duurzame en rendabele klantrelaties. Het is onze ambitie om in Nederland de voorkeursbank te zijn voor alle gangbare financiële producten en diensten. Dit komt tot uiting in marktleiderschap. De Rabobank is marktleider in de spaarmarkt evenals in de markten voor de financiering van het midden- en kleinbedrijf en food en agri. De bank wil deze leidende posities vasthouden en selectief versterken waar ze nog achterblijven bij de ambities. Hoewel ons marktaandeel in 2014 terugliep, hebben we met de lokale Rabobanken en Obvion nog steeds een stevige positie in de hypotheekmarkt. 55 IJzersterke bank: performance

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 56