IJzersterke bank: performance
Binnenlands retailbankbedrijf
Economie herstelt, dienstverlening virtualiseert
De Nederlandse economie liet in 2014 een broos herstel zien. Dat kwam
vooral door een stijging van de export. De tijdelijk verhoogde schenkings
vrijstelling en de relatief lage spaarrente zorgden voor meer aflossingen op
hypotheken. Daarnaast bleven de investeringen van bedrijven nog op een
laag niveau.
Deze factoren leidden ertoe dat de binnenlandse kredietportefeuille met
12,6 miljard euro afnam tot 290,5 miljard euro en dat de toevertrouwde
middelen met 6,6 miljard euro daalden tot 209,1 miljard euro. Ondanks het
voorzichtige herstel van de Nederlandse economie in 2014 stegen de kosten
kredietverliezen bij het binnenlands retailbankbedrijf met 38 miljoen euro
tot 1.422 miljoen euro. De kosten kredietverliezen bedroegen 48 basispunten
van de gemiddelde kredietportefeuille.
De bedrijfslasten van het binnenlands retailbankbedrijf daalden, vooral door
de sterke afname van het aantal medewerkers als gevolg van de uitvoering
van Visie 2016. Het nettoresultaat van het binnenlands retailbankbedrijf kwam
uit op 751 miljoen euro, een daling van 30 miljoen euro ten opzichte van
2013. Het nettoresultaat werd met 274 miljoen euro gedrukt door de
eenmalige resolutieheffing.
Zowel in de hypotheekmarkt en de spaarmarkt als in de markt van de
sectoren handel, industrie en dienstverlening stond het marktaandeel onder
druk. Het marktaandeel in de food- en agrisector bleef stabiel. In 2014 ging
opnieuw veel aandacht uit naar de verdere virtualisering van de dienst
verlening. Klanten regelen steeds vaker hun bankzaken zelf, doen minder
een beroep op onze medewerkers en bezoeken minder vaak onze kantoren.
De virtualisering gaat daarom gepaard met een daling van het aantal
arbeidsplaatsen en kantoren.
Strategie binnenlands retailbankbedrijf
Onze kernopdracht is een levenslange, persoonlijke financiële partner te zijn. We streven naar
klantloyaliteit en creëren zo ambassadeurs voor onze dienstverlening. Hiermee bouwen we
duurzame en rendabele klantrelaties. Het is onze ambitie om in Nederland de voorkeursbank te
zijn voor alle gangbare financiële producten en diensten. Dit komt tot uiting in marktleiderschap.
De Rabobank is marktleider in de spaarmarkt evenals in de markten voor de financiering van
het midden- en kleinbedrijf en food en agri. De bank wil deze leidende posities vasthouden en
selectief versterken waar ze nog achterblijven bij de ambities. Hoewel ons marktaandeel in 2014
terugliep, hebben we met de lokale Rabobanken en Obvion nog steeds een stevige positie in
de hypotheekmarkt.
55 IJzersterke bank: performance