Ook in niet-financiële termen zijn resultaten over 2014 niet onbevredigend, maar eveneens nog onvoldoende voor de toekomst. We zien dat de klanttevredenheid enigszins is toegenomen, maar met de kanttekening dat er nog veel te verbeteren is in de klantbediening. Daar werken we hard aan. Onze ambitieuze innovatieagenda zorgt voor tal van verbeterde en klantvriendelijkere producten. We wisten betaalfraude met passen en internetbankieren sterk terug te dringen. De beschikbaarheid van onze onlinesystemen was hoog, maar moet nog hoger. Bovenal hebben we belangrijke stappen gezet in het vergroten van de klantfocus van mede werkers. Voor onze medewerkers was 2014 een bijzonder moeilijk jaar. Zij werden geconfron teerd met het verlies van werkgelegenheid en versobering van arbeidsvoorwaarden. Dat was helaas onvermijdelijk. Het heeft er mede toe geleid dat de medewerkerstevredenheid onder druk is komen te staan. Het bankbrede cultuurprogramma begint zijn vruchten af te werpen. De focus op de klant werkt inspirerend. Een cultuur waarin men elkaar aanspreekt op gedrag en prestaties leidt tot een professionelere houding. Onze bijdrage aan het versterken van maat schappelijke initiatieven is op een hoog niveau gebleven. Meer focus is ook hier gewenst. Verwachting Voor 2015 hebben we een gemengd beeld met enerzijds positieve economische vooruitzichten en anderzijds het besef dat het vooreen deel van onze klanten nog een lastig jaar blijft. Zoals het zich laat aanzien, trekt in 2015 de economische groei in Nederland verder aan en daalt de werkloosheid voorzichtig. De recente forse daling van de olieprijs en de waardedaling van de euro zorgen voor extra wind in de rug. Doordat voor het eerst sinds jaren niet alleen de export maar ook de particuliere consumptie weer toeneemt, verwachten we voor dit jaar dat alle marktsectoren groei kunnen vertonen. De Nederlandse export profiteert dit jaar van hogere groei in belangrijke exportmarkten. Het conflict in Oekraïne, spanningen in het Midden-Oosten en de hernieuwde onrust rond Griekenland blijven daarbij onzekere factoren. Door de aantrekkende conjunctuur nemen de investeringen van het Nederlandse bedrijfsleven toe. De Europese Centrale Bank heeft begin 2015 aangekondigd voor 1.140 miljard euro aan staatsobligaties te gaan opkopen. Het is nog onduidelijk of dit de economie een grote impuls gaat geven. Het effect van dit programma is onzeker. De groei van de consumptieve bestedingen komt slechts mondjesmaat tot stand, waardoor de marktomstandigheden voor veel bedrijven in de detailhandel en de horeca lastig blijven. Hetzelfde geldt voor de bouwnijverheid, waar de groei weer terug komt, maar de schade van de afgelopen jaren nog lang niet is hersteld. Door de voorzichtige stijging van de huizenprijzen en door extra aflossingen wordt de groep huishoudens die zich geconfronteerd ziet met een hypotheekschuld, die hoger is dan de waarde van hun woning, kleiner. Maar de groep mensen die als gevolg van die onderwaarde moeilijk kan verhuizen, blijft ook dit jaar groot. Al met al zal de schade van recessie en laagconjunctuur van de afgelopen jaren ook dit jaar nog in grote delen van de economie zichtbaar zijn. Dat maakt 2015 voor veel van onze klanten zeker nog geen gemakkelijk en mooi economisch jaar. In het realiseren van onze ambities voor 2015 hebben we een stevige uitdaging. We hebben te maken met meerdere dilemma's, die in het jaarververslag nader zijn uitgewerkt. Niet alleen willen we met volle kracht de ingezette verbetertrajecten tot een goed einde brengen: een betere, grotendeels gevirtualiseerde klantbediening tegen lagere kosten. Maar ook moeten we inspelen op de vele veranderingen waarmee we vanuit toezicht, regelgeving en governance te maken hebben ofte maken krijgen.Tegelijkertijd willen we onze medewerkers, die hogere werkdruk en meer stress ervaren, gezond en bevlogen houden. 3 Bericht van de voorzitter

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 4