Het is een uitdaging om de regelgeving zó in te voeren dat medewerkers voldoende ruimte ervaren om klanten goed te bedienen, het werk goed te behappen blijft en dat ze plezier houden in hun werk. Daarbij hoort een omslag van controle naar sturing, een verandering in houding en gedrag. Deze maatregelen zullen een positief effect hebben op werkdruk en werkstress. Maar ook op bevlogenheid, want uit het onderzoek onder werknemers blijkt dat 'leidinggeven in vertrouwen' (sturing in plaats van controle) de belangrijkste voorwaarde is voor bevlogenheid. Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen In de bijzonder grote dynamiek van onze organisatie komt er wel eens wat klem te zitten in de arbeidsrelatie. De adviseurs en mediators van de Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen (GRA) hebben ook in 2014 bij diverse conflicten een rol gespeeld in de begeleiding van managers en medewerkers bij het zoeken naar een passende oplossing. Het moment waarop de GRA werd benaderd, varieerde van lastige, dreigende conflictsituaties tot en met inmiddels fors geëscaleerde geschillen. In 2014 nam de GRA 243 (2013: 265) geschillen in behandeling. Meestal worden geschillen behandeld door middel van advisering (2014:179). Er heeft 16 keer (telefonische) bemiddeling en 35 keer mediation plaatsgevonden. Ook heeft de Geschillencommissie Arbeidsverhoudingen voor vier geschillen een bindende uitspraak gedaan. In totaal waren er dertien dossiers in behandeling. Het grootste deel van de geschillen ging over toekomstmogelijkheden in combinatie met het functioneren van de medewerker of organisatieveranderingen. Dit had vaak een relatie met (mogelijk) afscheid nemen van elkaar. De overige geschillen hadden betrekking op het functioneren zelf, reorganisatie, arbeidsvoorwaarden of de onderlinge werkrelatie. Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 39