Het is een uitdaging om de regelgeving zó in te voeren dat medewerkers voldoende ruimte
ervaren om klanten goed te bedienen, het werk goed te behappen blijft en dat ze plezier
houden in hun werk. Daarbij hoort een omslag van controle naar sturing, een verandering in
houding en gedrag. Deze maatregelen zullen een positief effect hebben op werkdruk en
werkstress. Maar ook op bevlogenheid, want uit het onderzoek onder werknemers blijkt dat
'leidinggeven in vertrouwen' (sturing in plaats van controle) de belangrijkste voorwaarde is
voor bevlogenheid.
Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen
In de bijzonder grote dynamiek van onze organisatie komt er wel eens wat klem te zitten in de
arbeidsrelatie. De adviseurs en mediators van de Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen (GRA)
hebben ook in 2014 bij diverse conflicten een rol gespeeld in de begeleiding van managers
en medewerkers bij het zoeken naar een passende oplossing. Het moment waarop de GRA
werd benaderd, varieerde van lastige, dreigende conflictsituaties tot en met inmiddels fors
geëscaleerde geschillen.
In 2014 nam de GRA 243 (2013: 265) geschillen in behandeling. Meestal worden geschillen
behandeld door middel van advisering (2014:179). Er heeft 16 keer (telefonische) bemiddeling
en 35 keer mediation plaatsgevonden. Ook heeft de Geschillencommissie Arbeidsverhoudingen
voor vier geschillen een bindende uitspraak gedaan. In totaal waren er dertien dossiers in
behandeling. Het grootste deel van de geschillen ging over toekomstmogelijkheden in
combinatie met het functioneren van de medewerker of organisatieveranderingen. Dit had vaak
een relatie met (mogelijk) afscheid nemen van elkaar. De overige geschillen hadden betrekking
op het functioneren zelf, reorganisatie, arbeidsvoorwaarden of de onderlinge werkrelatie.
Jaarverslag 2014 Rabobank Groep