Meer werk voor minder mensen - hoe houden we onze medewerkers gezond en bevlogen terwijl meer werkdruk en werkstress wordt ervaren? Vitaliteit van medewerkers is een groot goed. Allereerst voor medewerkers zelf en ook voor de bank. Vitaliteit van mede werkers draagt in belangrijke mate bij aan het realiseren van de doelstellingen van de bank, waaronder de tevreden heid van de klanten over de bank. Daarnaast willen we het mogelijk maken dat medewerkers gezond en bevlogen langer kunnen doorwerken. De huidige klantbediening vraagt om een intensievere inzet van onze medewerkers. Niet alleen wet- en regelgeving is daaraan debet, ook de verbetering van de kwaliteit van de klantbediening brengt dat met zich mee. Tegelijkertijd nemen we afscheid van een groot aantal collega's. Klanten vragen steeds meer om virtuele dienstverlening waar mee ze met behulp van geautomatiseerde processen snel en 24/7 producten en diensten kunnen afnemen. Het programma Visie 2016 is erop gericht dit mogelijk te maken. De onlinediensten maken de service aan onze klanten beduidend efficiënter waar door voor de klantbediening minder medewerkers en minder vestigingen nodig zijn. Wij meten de werkdruk en werkstress periodiek. Diverse trainin gen zorgen ervoor dat medewerkers werkdruk en werkstress kunnen verminderen. Daarnaast helpt het cultuurprogramma om werkdruk en werkstress te verminderen. Het programma stimuleert een open gesprek hierover tussen medewerker en leidinggevende. Van groot belang is bovenal om werkdruk te bezien vanuit het perspectief van de omvangrijke transitie waarin de bank zich bevindt. Ingrijpende veranderingen vinden momenteel vrijwel allemaal tegelijk plaats. Dat zal niet zo blijven. We moeten gewoon door deze fase heen. Dit besef leidt ertoe dat werkdruk minder snel als werkstress zal worden ervaren. Veerkracht versterken Veerkracht is de capaciteit om met moeilijkheden, tegenslagen en veranderingen om te gaan. Belangrijk daarbij is dat een medewerker zijn eigen kwaliteiten kent en ze goed weet in te zetten. Het zal ook in 2015 van belang zijn dat medewerkers hun veerkracht en vitaliteit versterken. Vitale, veerkrachtige medewerkers hebben vertrouwen in hun eigen kracht en handelen hiernaar. Zij vormen de basis van een veerkrachtige Rabobank. Problemen herkennen In 2014 hebben we aandacht besteed aan de landelijke campagne 'Herken de druppel': hoe herken je als medewerker werkdruk en werkstress? Hoge werkdruk is echter niet alleen een individueel vraagstuk, maar ook een organisatievraagstuk. Hoe groot is bijvoorbeeld het effect van regelgeving op hoe onze medewerkers hun werk doen? Het herkennen en erkennen van deze effecten zijn essentiële stappen in de aanpak op organisatieniveau. 37 Medewerkers in hun kracht

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 38