Meer werk voor minder mensen -
hoe houden we onze medewerkers gezond
en bevlogen terwijl meer werkdruk en
werkstress wordt ervaren?
Vitaliteit van medewerkers is een groot goed. Allereerst voor
medewerkers zelf en ook voor de bank. Vitaliteit van mede
werkers draagt in belangrijke mate bij aan het realiseren
van de doelstellingen van de bank, waaronder de tevreden
heid van de klanten over de bank. Daarnaast willen we het
mogelijk maken dat medewerkers gezond en bevlogen
langer kunnen doorwerken.
De huidige klantbediening vraagt om een intensievere inzet van
onze medewerkers. Niet alleen wet- en regelgeving is daaraan
debet, ook de verbetering van de kwaliteit van de klantbediening
brengt dat met zich mee. Tegelijkertijd nemen we afscheid van
een groot aantal collega's.
Klanten vragen steeds meer om virtuele dienstverlening waar
mee ze met behulp van geautomatiseerde processen snel en 24/7
producten en diensten kunnen afnemen. Het programma Visie
2016 is erop gericht dit mogelijk te maken. De onlinediensten
maken de service aan onze klanten beduidend efficiënter waar
door voor de klantbediening minder medewerkers en minder
vestigingen nodig zijn.
Wij meten de werkdruk en werkstress periodiek. Diverse trainin
gen zorgen ervoor dat medewerkers werkdruk en werkstress
kunnen verminderen. Daarnaast helpt het cultuurprogramma
om werkdruk en werkstress te verminderen. Het programma
stimuleert een open gesprek hierover tussen medewerker en
leidinggevende. Van groot belang is bovenal om werkdruk te
bezien vanuit het perspectief van de omvangrijke transitie
waarin de bank zich bevindt. Ingrijpende veranderingen vinden
momenteel vrijwel allemaal tegelijk plaats. Dat zal niet zo blijven.
We moeten gewoon door deze fase heen. Dit besef leidt ertoe
dat werkdruk minder snel als werkstress zal worden ervaren.
Veerkracht versterken
Veerkracht is de capaciteit om met moeilijkheden, tegenslagen en veranderingen om te gaan.
Belangrijk daarbij is dat een medewerker zijn eigen kwaliteiten kent en ze goed weet in te zetten.
Het zal ook in 2015 van belang zijn dat medewerkers hun veerkracht en vitaliteit versterken.
Vitale, veerkrachtige medewerkers hebben vertrouwen in hun eigen kracht en handelen
hiernaar. Zij vormen de basis van een veerkrachtige Rabobank.
Problemen herkennen
In 2014 hebben we aandacht besteed aan de landelijke campagne 'Herken de druppel': hoe
herken je als medewerker werkdruk en werkstress? Hoge werkdruk is echter niet alleen een
individueel vraagstuk, maar ook een organisatievraagstuk. Hoe groot is bijvoorbeeld het effect
van regelgeving op hoe onze medewerkers hun werk doen? Het herkennen en erkennen van
deze effecten zijn essentiële stappen in de aanpak op organisatieniveau.
37 Medewerkers in hun kracht