Medewerkers in hun kracht De Rabobank gaat door een ingrijpende transitie die ervoor moet zorgen dat in 2016 alle processen, procedures en afspraken optimaal zijn ingericht voor haar klanten. De transitie heeft gevolgen voor de inrichting van de organisatie en heeft ook grote impact op medewerkers, zowel op professio neel als op persoonlijk vlak. Bij lokale Rabobanken heeft de beweging al gezorgd voor minder banen. Ook de herinrichting van Rabobank Nederland en het internationale bankbedrijf leidt tot banenverlies. De Ondernemings raad van Rabobank Nederland is nauw aangesloten op dit proces. Werkgelegenheid, personeelsreductie en sociaal plan Als gevolg van Visie 2016 vervallen binnen de Rabobank in Nederland, tussen 2012 en 2016, circa 9.000 banen. Dat is ongeveer een kwart van de werkgelegenheid binnen de bank. Eind 2012 werkten er bij de Rabobank in Nederland 41.858 medewerkers, eind 2013 waren dat er 40.043, eind 2014 zijn dat er nog 36.489. Wij realiseren ons goed dat dit banenverlies leidt tot vermindering van de werkgelegenheid. Personeelsreductie is echter noodzakelijk om ook in de toekomst een krachtige bank te zijn, de Nederlandse economie te blijven bedienen en als werkgever medewerkers perspectief te bieden. De Rabobank heeft een eigen cao. Om de personeelsreductie zorgvuldig te laten verlopen, heeft de bank in 2013 in de cao 2013-2015 met de vakorganisaties een sociaal plan afgesproken. In 2014 is overeengekomen dat de cao wordt verlengd tot en met 2016, inclusief het sociaal plan. Daardoor hebben medewerkers die boventallig worden tot en met 2016, duidelijkheid over de wijze van begeleiding en de condities die gelden bij afscheid. In de lopende cao 2013 - 2015 was reeds overeengekomen dat er in die jaren geen collectieve loonsverhoging plaatsvindt. In de verlengde cao 2016 is bepaald dat de lonen ook in 2016 niet collectief stijgen. We horen veelal positieve geluiden over de verlenging van ons sociaal plan. Daarmee blijven we immers de'vertrekkers'goede voorzieningen bieden. Anderen vinden echter dat we met de verlengde 'nullijn' de nettokoopkracht aantasten van de 'blijvers'. Wij hebben weloverwogen en in overleg met de vakbonden deze keus gemaakt. Zorgvuldig afscheid nemen van medewerkers die zich vaak vele jaren voor de bank hebben ingezet, vinden we van groot belang. De collectieve 'nullijn' past bovendien in de wens van de Rabobank om de arbeidsvoorwaarden te versoberen. Het sociaal plan heeft als doel boventalligheid en gedwongen vertrek zo veel mogelijk te voor komen. Daartoe biedt het sociaal plan een fase van 'actieve mobiliteit' waarin medewerkers van wie de functie (op termijn) verdwijnt, extra mogelijkheden krijgen om intern of extern een andere baan te vinden. Voor de medewerkers die boventallig worden, voorziet het sociaal plan in begeleiding door een mobiliteitsbureau. Het plan specificeert ook de vergoeding bij vertrek. Medewerkers in hun kracht

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 34