^U7 RobecoSAM Duurzame beleggingsfondsen Doel: Adviseren van particuliere klanten in miljarden euro s KPI: Het percentage van particuliere en Private Banking-klanten die aangeven dat ze hun 14 financiën bij hun duurzaamheidsambities kunnen laten aansluiten met passende 1,2 producten, neemt jaarlijks toe. 1,0 KPI: In 2020 vindt meer dan 80% van de particuliere klanten uit kwetsbare groepen dat ze bij hun Rabobank hun bankzaken goed kunnen afhandelen. A6_KPI: Het percentage van de particuliere en Private Banking-klanten die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en aangeven dat dit naar tevredenheid is besproken in het klant- I mmm gesprek, neemt jaarlijks toe. 2010 2011 2012 2013 2014 De stand van zaken per eind 2014: We ondertekenden de Energiesprong, een breed initiatief om met alle ambitieuze spelers op de woningmarkt samen zo veel mogelijk koop- en huurwoningen energieneutraal te maken. Vijf lokale Rabobanken organiseerden een Slim Verbouwen-evenement, om de mogelijkheden voor huizenbezitters om hun woning te verduurzamen meer aandacht te geven. Via onze participatie in het Nationaal Energiebespaarfonds Fonds (NEF) zijn we betrokken bij ruim 500 leningen (5,9 miljoen euro) om consumenten te stimuleren energiebesparende maatregelen te treffen. De meeste leningen werden gebruikt voor de aankoop van hoogren dementsglas, isolerende deuren en gevelisolatie. We verduurzamen ons assortiment beleggingsproducten. Naast de vele duurzame mandaten die de Rabobank beheert voor instellingen en goede doelen, wordt er inmiddels 1,3 miljard euro belegd via duurzame beleggingsfondsen en trackers van meer dan tien verschillende aanbieders. We ondersteunen kwetsbare groepen, zoals dementerende ouderen en mensen die slecht kunnen lezen en schrijven, onder meer via projecten van Rabobank Foundation. We ontwikkelden het concept Samen Bankieren, dat klanten ondersteunt die niet zelfstandig hun bankzaken kunnen regelen en we steunen het programma Thuisadministratie van vrij willigersorganisatie Humanitas, dat mensen helpt die in de financiële problemen zitten. Er zijn nog geen betrouwbare kwantitatieve gegevens beschikbaar voor het meten van het percentage particuliere en Private Banking-klanten die aangeven dat ze hun financiën bij hun duurzaamheidsambities kunnen laten aansluiten met passende producten. Dat geldt ook voor het percentage particuliere klanten uit kwetsbare groepen die vinden dat ze bij hun Rabobank hun bankzaken goed kunnen afhandelen. We ontwikkelen een rapportageproces om de cijfer matige voortgang te communiceren. Lees hier meer over dit onderwerp. Van de 17de naar de 12de plaats in de ranglijst vergeleken met het resultaat in dezelfde periode in 2013 Doel: KPI: KPI: KPI: KPI: Onze inzet Door hogere energie-efficiëntie, vermijding en verduurzaming van mobiliteit en overige diensten, streven we ernaar de C02-uitstoot per fte per jaar in 2020 verder te verlagen met 10% ten opzichte van 2013. We streven ernaar dat in 2020 80% van het Nederlandse publiek de Rabobank positief associeert met duurzaamheid en met minimaal één van de thema's duurzame landbouw en voedselvoorziening en vitale gemeenschappen. Coöperatief duurzaam bankieren vormt integraal onderdeel van werving selectie en het opleidingsprogramma voor iedere medewerker. We streven naar een jaarlijkse stijging van de score van de organisatie op de thema's 'samenwerking met de klant'en 'coöperatieve kenmerken' in het medewerkers- onderzoek. 30 Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 31