Hoe gaan we om met de verschillen in waarden en normen in Nederland en daarbuiten? Dilemma We hanteren onze principes en waarden voor al onze klanten wereldwijd en we beseffen dat de uitgangssituatie per land verschilt als gevolg van internationaal uiteen lopende opvattingen. Hoe we zakendoen, waar ook ter wereld, laten we bepalen door onze vier kernwaarden, respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid. Ook hebben we specifieke Food Agribusiness Principles opgesteld. We committeren ons natuurlijk aan inter nationale regels en afspraken. Tot slot hebben we richtlijnen vastgelegd om onze medewerkers te ondersteunen bij de praktische invulling van onze principes. De naleving van deze principes vinden we belangrijk, voor onszelf en voor de samenleving. En wie principes heeft, mag je daarop aanspreken. Onze stakeholders doen dat. Ze houden ons scherp in de gaten en spreken ons aan op ons gedrag wanneer dat nodig is. Het is een manier van werken die bij ons past. Toch geven onze principes niet in alle gevallen antwoord op maatschappelijke vraagstukken. Internationaal verschilt de maatschappelijke context soms sterk van de Nederlandse situatie. Ook verschilt onze invloed per land. Tot slot is wat maatschappelijk gangbaar en acceptabel is niet in ieder land hetzelfde. Dat kan leiden tot ingewikkelde dilemma's in de inter nationale veehouderij en landbouwketens, bijvoorbeeld met betrekking tot palmolie. Zo lopen we tegen dilemma's aan bij onze opdracht om een bij drage te leveren aan de voedselvoorziening van de groeiende wereldbevolking. De vraag is op welke manier onze klanten dat voedsel verantwoord kunnen produceren. Met intensieve vee houderij wordt weliswaar de vleesproductie verhoogd, maar hoe gaat dat in verschillende landen samen met het verantwoord houden en verzorgen van dieren? Met biologische landbouw is de belasting voor het milieu weliswaar minder, maar is de productie per hectare vele malen lager. En dan moet er voor eenzelfde opbrengst dus meer landbouwgrond bij komen. Willen we dat ook als dat ten koste gaat van natuurgebied? En in hoeverre is het antwoord op deze vraag afhankelijk van het land of de regio waar de boer actief is? Door onze ervaring in de food- en agrisector kennen we vele Nederlandse en internationale goede voorbeelden. We delen onze kennis om ondernemers te helpen. Samen met de klant kijken we hoe het bedrijf verantwoord en duurzaam kan opereren voorde komende jaren. Daarbij houden we rekening met wat klanten en de samenleving verwachten van de onder nemer. De meest gecompliceerde vraagstukken die we tegenkomen, hangen vrijwel altijd samen met een ethisch dilemma. Die gevallen leggen we voor aan een speciale commissie, voorgezeten door onze voorzitter van de raad van bestuur. In onze duurzaamheidsambitie hebben we vastgelegd dat we transparant zijn over het percentage van de financieringen die tijdelijk niet aan het duurzaamheidsbeleid van de bank voldoen. We leggen in ons jaarverslag uit waarom dat zo is, wat we hier aan doen en hoe dit percentage zich ontwikkelt. Lees hier meer over onze Food Agri Principles. Lees hier meer over onze Ethische kwesties. Lees hier meer over onze kernwaarden, moreel ethische verklaring en gedragscode. 28 Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 29