Om starters te ondersteunen, organiseerden we samen met MKB Nederland in 2014 voor het derde jaar op rij The Next Entrepreneur. Dit evenement helpt startende ondernemers met kennis over belangrijke ondernemersthema's en inspirerende praktijkcases, en geeft ze een netwerk dat ze verder helpt. De prijsuitreiking was in 2014 gekoppeld aan een startersevent met workshops, waar 700 ondernemers op afkwamen. Lees hier meer over The Next Entrepreneur. Als gevolg van onze vooruitstrevende ambitie gericht op innovatie zijn er soms ook zaken die uiteindelijk niet volledig tot wasdom komen. Een voorbeeld daarvan is MiniTix, een draadloze betaaloplossing. Het uit het assortiment halen van MiniTix heeft gevolgen voor een paar honderd bedrijven, verenigingen en instellingen. Deze klanten worden de komende maanden geïnformeerd en geadviseerd overeen alternatieve (cashless) betaaloplossing. 3. Activeren klantfocus bij medewerkers Het activeren van volledige klantfocus bij iedere medewerker van de Rabobank heeft als doel onze klant en diens belangen centraal te stellen in alles wat we denken, zeggen en doen. In Nederland richt het programma Visie 2016 zich op het vergroten van onze advieskracht en klantgerichtheid tegen een lagere kostenbelading. In dit programma is in 2014 nadrukkelijk ingezet op het virtualiseren van de dienstverlening, het versterken van de maatschappelijke betrokkenheid door met de klant te participeren in fysieke of virtuele netwerken en het stroom lijnen van de organisatie. Een voorbeeld binnen Wholesale is dat we op basis van feedback van klanten nagaan wat er anders moet en kan, waarbij we direct invloed op de klant hebben. Er zijn verschillende initia tieven ontwikkeld. Zo werken we in end-2-endteams met één aanspreekpunt voor de klant, we werken in clientserviceteams, wat leidt tot een verbetering en verdieping van de klantdialoog en betere oplossingen voor onze klanten, we hebben het leningenproces gevisualiseerd en via internet zichtbaar gemaakt voor klanten, en we halen gestructureerd feedback op bij onze klanten en ondernemen actie op de uitkomsten. In 2014 is de Rabobank het cultuurprogramma Culture Collective gestart. Verandering van de cultuur binnen de Rabobank moet ertoe leiden dat alle medewerkers het klantbelang centraal stellen. Het programma loopt tot en met 2015. Eveneens in 2015 leggen al onze medewerkers de moreel-ethische verklaring (bankierseed) af. Ook hierin staat het klantbelang centraal. De bankierseed maakt deel uit van een serie maat regelen die de gezamenlijke Nederlandse banken nemen om het maatschappelijk vertrouwen terug te verdienen. Lees hier meer over dit onderwerp. 4. Verminderen regeldruk Als gevolg van de toenemende wet- en regelgeving is de afgelopen jaren het evenwicht tussen toezicht en klantbediening onder druk komen te staan. De vele implementaties en herstelacties met bijbehorende controlemaatregelen hebben veel gevergd van vooral de medewerkers van lokale Rabobanken. Om deze druk te verminderen is een aantal maatregelen genomen. Ten eerste zijn we gaan werken volgens de principes van ketenmanagement. Hierdoor is er een duidelijkere stroomlijning van activiteiten gerealiseerd, wat heeft geleid tot vereenvoudigde implementaties. Klantfocus

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 26