Zijn we gericht op de klant of op het dossier van de klant? Een solide en veilige financiële basis. Voor onze klanten willen we daaraan een bijdrage leveren door middel van onze financiële producten, advieskracht en netwerken. Om dat zo goed mogelijk waar te maken, moet onze focus volle dig op de klant liggen. Soms hebben we echter meer aandacht voor het op orde houden van alle noodzakelijke documentatie en administratieve vastlegging daarvan dan voor de klanten zelf. De wens en de noodzaak om te voldoen aan wet- en regel geving liggen daaraan vaak ten grondslag. Wet- en regelgeving heeft tot doel de belangen van klanten te beschermen en ons zekerheid te geven over de spelregels. Op die manier krijgen we goede handvatten om onze klantfocus te versterken. Daar staat tegenover dat wet- en regelgeving niet altijd door klanten wordt begrepen of, sterker nog, niet altijd uitwerkt in het reële belang van klanten zelf. Dat vraagt van medewerkers dat ze zich goed kunnen inleven in de moeite die onze klanten met regelgeving ervaren, dat ze voor de klant begrijpelijk kunnen maken waarom regels zijn zoals ze zijn, en tegelijkertijd dat ze de klant optimaal service verlenen. Deze competenties staan centraal in twee grote programma's. Ten eerste het programma voor al onze medewerkers: Culture Collective. Het doel van dit cultuurprogramma is dat klanten meer gaan ervaren dat zij de belangrijkste zijn. Ten tweede het programma Visie 2016. Door middel van dit programma verbe teren we de service aan onze klanten met behulp van slim en aantrekkelijk gebruik van virtuele kanalen, desgewenst met op maat gesneden advies en met inzet van onze netwerken. Wet- en regelgeving die niet altijd uitwerkt in het reële belang van klanten, zal uiteindelijk moeten worden gewijzigd. Samen met onze partners in de sector zoeken we daarover de dialoog met wet- en regelgevers. Bovenstaande onderwerpen horen bij de strategische innovaties die vanaf 2015 onder centrale sturing van de innovatieboard komen te vallen. Deze board zal niet alleen sturen op innovatie thema's maar zal zich ook richten op een drietal prioriteiten om tot een duurzame innovatie methode te komen: 1. initiëren en leren van innovatieve initiatieven; 2. bepalen van de impact van innovatie; 3. vergroten van betrokkenheid bij innovatie. Innovatieprijzen Innovatie vereist vindingrijkheid, commercieel inzicht, doorzettingsvermogen en lef. Dat willen we graag belonen. Met de Herman Wijffels Innovatieprijs geven we Nederlandse ondernemers daarom jaarlijks een platform om innovatie in duurzaamheid tot economische bloei te laten komen. In 2014 reikten we voor de dertiende keer de prijzen uit. Inmiddels zijn tientallen onder nemers ondersteund met prijzengeld, publiciteit en toegang tot financiering, onze kennis en ons netwerk. O Meer informatie over de prijs en de winnaars staat hier. 24 Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 25