ld. Andere initiatieven voor de klant Onderstaande initiatieven hadden tot doel de klanttevredenheid te verhogen. Aanpassen tariefstructuur hypotheken Faciliteren extra aflossingen hypotheken Introductie restschuldregeling hypotheken Introductie'Zo wil ik wonen' IntroductiePeriodeSparen Passende oplossingen renteswaps Extra kredietverlening midden- en kleinbedrijf Zorg door Bijzonder Beheer Australië: RaboDirect app Online klanteninvloed International Business Day Kennisdeling Banking for Food Russische handelsboycot: Garantstelling Landbouwondernemingen Werkkapitaal Steun bij vogelgriep Lees hier meer over deze onderwerpen. 2. Innovatie De Rabobank heeft altijd een voorloperspositie nagestreefd in de vernieuwing van haar dienst verlening en werd daarmee een van de meest innovatieve en vooruitstrevende financiële dienstverleners. Zo introduceerden we als een van de eerste banken internetbankieren en mobiel bankieren. De Rabobank heeft iDeal groot gemaakt, heeft met MyOrder een veelbelovend m-commerceplatform in huis, toont met WeFlelpen haar maatschappelijke kant en helpt haar klanten met de verduurzaming van hun businessmodel in de Circular Economy Challenge. De snelheid van ontwikkelingen buiten de bank vraagt nu echter meer aandacht dan voorheen. Dit heeft ons doen besluiten innovatie gestructureerd in te richten binnen de bank en onder deel te maken van de langetermijnstrategie. Na sponsoring van het start-up-acceleratorprogramma van Startupbootcamp Amsterdam in 2013, besloot de Rabobank in samenwerking met DLL een partnership voor driejaar aan te gaan met Startupbootcamp FinTech in London en Startupbootcamp e- m-commerce in Amsterdam. Daarnaast krijgt de Rabobank beter toegang tot succesvolle start-ups in de financiële dienst verlening. Uit dit partnership met Startupbootcamp zijn een aantal samenwerkingsverbanden ontstaan met Facturis en MyOrder. De Rabobank heeft ook samenwerking gezocht met andere grote organisaties in Nederland. Met KLM, Ahold,TomTom, Philips, USG en Schiphol organiseerden we in september 2014 de Dutch Open Flackathon. Deze dertig uur durende hackathon is uiteindelijk uitgegroeid tot een van de grootste hackathons wereldwijd. Een concrete verandering die op relatief korte termijn haar beslag krijgt, is de invoering van de wetgeving ten aanzien van de Payment Service Directive II (PSD II). De PSD II treedt naar verwachting in 2017 in werking. Deze verandering, die binnen de Rabobank wordt aangeduid als de transitie naar 'Open Banking', is dermate fundamenteel dat het aanleiding is geweest om potentiële toekomstscenario's voor de financiële dienstverlening in kaart te brengen. Om de wendbaarheid van de bankte vergroten, ontwikkelen we zogeheten 'open API's', waarbij API staat voor application programming interface. Klantfocus

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 24