maken met de risico-opslagen voor hypotheken en het niet meer in aanmerking komen voor de betaalpakketkorting. Bij onze klachtenservice kwamen in 2014 de volgende klachten het meest voor: 1. Creditcardbetwistingen (409) 2. Betwiste opnamen bankpassen (344) 3. Advisering medewerkers (235) 4. Tarieven en overig (221 5. Internetbankieren (218) Een groot deel van de klachten bij de lokale Rabobanken gaat over creditcardbetalingen en opnames via bankpassen. Hoewel we een positieve trend zien in de tevredenheid van onze klanten over hun adviseur, ontvangen we toch ook klachten over de advisering. Deze klachten gaan bijvoorbeeld over hypotheekadviezen en de risico-opslag van hypotheken. In 2014 is de methodiek voor de risico-opslag van hypotheken geactualiseerd. Meer over deze aanpassing in de paragraaf Aanpassing tariefstructuur hypotheken. De klachten over tarieven, rente en kosten gaan onder meer over het niet meer in aanmerking komen voor betaalpakketkorting. De vijfde categorie, klachten over internetbankieren, gaat voornamelijk over phishing. Mede als gevolg van de verhoogde inspanningen rondom communicatie, bewaking en opsporing daalde het aantal phishingincidenten in 2014. Meer over phishing in de paragraaf Tegengaan van fraude' (zie pag. 22). Ook bij klachten meten we naderhand de NPS, CES en CAS, en de inhoud van de klacht is input voor verbetering van producten en klantbediening. Verhoging van de klanttevredenheid verloopt langs de volgende lijnen. 1Verbetering van de klantbediening door middel van: a. hoge beschikbaarheid systemen; b. tegengaan van fraude; c. de uitvoering van Visie 2016; d. andere initiatieven voor de klant. 2. Meer aandacht voor innovatie, die moet leiden tot een nieuwe generatie van producten die waardevol zijn voor klanten. 3. Activeren klantfocus bij medewerkers in alles wat ze doen. 4. Verminderen van de regeldruk en het beter uitvoerbaar maken van regels voor onze medewerkers, zodat we minder druk bezig zijn met interne processen en meer aandacht krijgen voor de klant. Ia. Beschikbaarheid systemen De beschikbaarheid en stabiliteit van onze onlinesystemen zijn van het grootste belang voor onze klanten. Als een van onze diensten niet beschikbaar is door een storing, informeren we direct onze klanten. We hanteren hoge normen en zetten alles op alles om de beschikbaarheid van internetbankieren en mobiel bankieren te garanderen. Dat lukt niet altijd 100%. In 2014 waren er 152 storingen, een daling van 13% ten opzichte van 2013. De meeste storingen worden veroorzaakt door problemen in hard- en software. Het heeft ons geleerd dat we ons bij het doorvoeren van nieuwe toepassingen nadrukkelijker moeten laten leiden door stabiliteit. Lees hier meer over dit onderwerp. Klantfocus

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 22