De NPS geeft de mate aan waarin de NPS adviseur respondent de adviseur zou aanbevelen bij anderen. De respondent wordt gezien 25 als promotor (score 9 of 10), als passief 20 tevredene (score 7 of 8) of als criticaster 15 (score 0 t/m 6). De NPS is het aandeel 10 promotors minus het aandeel criticasters 5 en wordt uitgedrukt als een absoluut getal 0 Q2 Q3 tussen -100 en +100. 2013 2013 Q4 2013 Q1 2014 Q2 2014 Q3 2014 Q4 2014 Particulieren Private banking Bedrijven De CES geeft aan hoeveel moeite de CES dagelijkse bankzaken respondent heeft moeten doen om zaken 8Q te regelen tijdens het laatste contact, met 70 als mogelijke antwoorden 'heel weinig' 60 t/m 'heel veel' op een vijfpuntsschaal. 50 De CES is het aandeel dat kiest voor (heel) 40 - weinig minus het aandeel respondenten 30 dat kiest voor (heel) veel. De CES wordt 10 uitgedrukt in een absoluut getal tussen 0 -100 en +100. Q2 Q3 Q4 2013 2013 2013 Q1 2014 Q2 2014 Q3 2014 Q4 2014 Particulieren Private banking Bedrijven De CAS geeft aan in hoeverre (in de ogen van de respondent) de adviseur heeft gehandeld in het belang van de klant en niet alleen in het belang van de Rabobank. De CAS wordt gemeten op een vijfpunts schaal van 'helemaal oneens' t/m 'helemaal eens' waarbij 'enigszins eens' en 'helemaal eens' de score bepalen. CAS adviseur 70 60 50 40 30 20 10 0 Q2 2013 Q3 2013 Q4 2013 Q1 2014 Q2 2014 11 Q3 Q4 2014 2014 Particulieren Private banking Bedrijven NPS, CES en CAS leiden we af uit korte enquêtes die vrijwel alle banken na elk klantcontact inzetten. Door goed te luisteren naar de feedback die klanten ons geven, leren we hoe we onze dienstverlening beter kunnen laten aansluiten op de verwachtingen van klanten. In 2014 zijn in totaal 242.000 klachten van klanten in Nederland binnengekomen. Dit is een toename van 3% ten opzichte van vorig jaar. Het aantal klachten dat direct afgehandeld werd bleef ongeveer gelijk. Klanten die niet tevreden zijn met de afhandeling door de eigen lokale Rabobank komen terecht bij Klachtenservice Rabobank Nederland. Het aantal klachten dat hier in behandeling werd genomen steeg in 2014 van ruim 3.000 naar bijna 4.000 klachten. Dat had onder meer te 20 Jaarverslag 2014 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 21