Klantfocus We streven naar een hoge tevredenheid onder klanten. Dat doel kunnen we alleen bereiken als alle medewerkers daadwerkelijk de klant centraal stellen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat onze klanten in 2014 over onze dienstverlening meer tevreden zijn dan in 201 3. Tegelijkertijd vertellen onze klanten dat ze méér van de Rabobank verwachten. We zouden ons beter moeten onderscheiden door meer transparant, voorspelbaar en persoonlijkte zijn. Veel klanten geven bijvoor beeld aan ontevreden te zijn over lange doorlooptijden en gebrekkige communicatie. Ook onze eigen medewerkers geven in de cultuurenguête aan dat ze meer tijd willen besteden aan klanten: de aandacht gaat nog te veel uit naar interne zaken, mede als gevolg van regelgeving. We zien dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt voor onze klanten en de samenleving. De wil om de landbouw en de voedselvoorziening wereld wijd te verduurzamen wordt steeds sterker. Ook groeit het inzicht dat een gezonde balans tussen welvaart en welzijn essentieel is voor een vitale samenleving en dat de beste oplossingen ontstaan door samenwerking. Deze ontwikkelingen sluiten precies aan op de maatschappelijke rol die de Rabobank wil vervullen. Want we willen samen met onze klanten duurzaam sterker worden. Klanttevredenheid De tevredenheid onder onze klanten meten we aan de hand van de Net Promotor Score (NPS) over onze adviseurs, de Customer Effort Score (CES) over het gemak waarmee de klant zaken bij ons kan regelen, en de Customer Advocacy Score (CAS) over de mate waarin de klant vindt dat we vanuit zijn belang handelen. Uit ons onderzoek blijkt dat de NPS over onze adviseurs in 2014 is gestegen, zowel bij particulieren als bij bedrijven. Ook de CAS maakt, na een terugval gedurende het jaar, een positieve beweging door. De CES dagelijkse bankzaken is hoog en vrij stabiel in de particuliere markt en maakt bij bedrijven duidelijk een inhaalslag. De Rabobank heeft het afgelopen jaar op alle indicatoren een (lichte) stijging laten zien of is constant gebleven. We meten niet alleen de NPS, CES en CAS, maar vragen onze klanten ook om hun tevredenheid in een rapportcijfer (van 0 tot 10) samen te vatten. Zowel onze zakelijke als onze particuliere klanten geven ons een ruime 7, dat is vergelijkbaar met of licht hoger dan het cijfer van 2013. Ondanks onze uitgebreide aandacht voor regelgeving en interne processen is de klant in 2014 positiever over de Rabobank gaan denken. 19 Klantfocus

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 20