van de Code Banken. Over de toepassing van de Code Banken door DLL wordt in dit jaarverslag geconsolideerd gerapporteerd, omdat DLL zelf geen jaarverslag publiceert. Gelet op het groepsbreed beleid voor risicomanagement, audit en beloningen voldoet DLL volledig aan de betreffende bepalingen van de Code Banken. De samenstelling en het functioneren van de raad van commissarissen van DLL reflecteren het feit dat DLL een volledige dochteronderneming is van Rabobank Nederland. Waar de Code Banken spreekt over de raad van bestuur en de raad van commissarissen, heeft dat dan ook betrekking op de organen van Rabobank Nederland en dus niet op de directie en de raad van commissarissen van DLL. Rabobank: klantbelang en beheersing van risico's als uitgangspunt Vanzelfsprekend onderschrijft de Rabobank het belang van de Code Banken en beschouwt ze de Code als een belangrijke leidraad voor de sector om de inrichting en werking van interne functies te verbeteren. Klantbelang centraal Voor de Rabobank is het belang van de klant het belangrijkste uitgangspunt voor de dienst verlening aan haar klanten. Het is de ambitie van de Rabobank om de klant zo goed mogelijk en zorgvuldig te bedienen, waarbij zijn belang centraal staat. Dit is verankerd in de Gedrags code Rabobank Groep en het Ambitiestatement van de Rabobank. De Rabobank heeft een coöperatieve organisatiestructuur met zelfstandige banken. Doordat iedere lokale Rabobank een ledenraad heeft ingericht, kunnen klanten de koers van de bank beïnvloeden en bewaken. Het centrale beleid dat door de Rabobank wordt voorgesteld en uitgevoerd, wordt slechts uit gevoerd wanneer de vaste afvaardiging van de lokale directies en de raden van commissarissen hiermee hebben ingestemd. In het hoofdstuk Corporate Governance staat de unieke coöpera tieve governance van de Rabobank nader beschreven. Het centraal stellen van het klantbelang is belegd in de lijnorganisatie. Door een stuurgroep wordt gemonitord of het klantbelang blijvend goed wordt behartigd. De monitoring vindt plaats aan de hand van een aantal uitgangspunten. In 2014 zijn de uitgangspunten voor het centraal stellen van het klantbelang opnieuw vastgesteld en gerelateerd aan de ambities van de lijnorganisatie. De uitgangspunten zijn als volgt: Vertrouwen is de basis voor ons doen en laten. Vertrouwen krijgen we door onze beloften waar te maken, te luisteren en verbeteren en discreet te zijn met klantgegevens. Deze waarden maken deel uit van onze cultuur. De Rabobank voert een overzichtelijk assortiment met heldere producten en dienstverlening, die fair en transparant getarifeerd zijn. Er worden alleen producten gevoerd die voorzien in een behoefte van onze klanten, en vóór afname van het product wordt getoetst of dit ook in het belang van onze klant is. De alledaagse bankzaken mogen onze klanten slechts een minimum aan tijd en inspanning kosten. Onze adviezen zijn passend. Deskundige medewerkers baseren het advies op de financiële positie, risicobereidheid, kennis en ervaring van de klant. We hanteren bedieningskanalen die zijn toegesneden op de maat en de voorkeur van de klant. Een duurzame klantrelatie vraagt om klantgericht beheer, gebaseerd op de wensen en belangen van de klant. We helpen onze klanten om financieel inzicht te verkrijgen, voor nu en voor later. Op basis van de uitgangspunten wordt periodiek managementinformatie opgesteld en wordt continu gestuurd op verbeteringen. Voor iedereen die bij de Rabobank werkt wordt een evenwichtige set van prestatieafspraken gemaakt, waarbij 'klantbelang centraal stellen' en 'samenwerken' verplichte onderdelen van het PM-systeem zijn. Dat een medewerker voldoende oog heeft voor het klantbelang is een Code Banken

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 144