De klant is de kern van het bestaan van de coöperatieve Rabobank. Het verder activeren van de
klantfocus bij iedere medewerker van de Rabobank heeft als doel onze klant en zijn belangen
centraal te stellen in alles wat we zeggen en doen. Hierbij streven we naar concrete resultaten
en aantoonbare impact voor onze klanten.
Lees hier meer over de governance van de Rabobank.
Visie 2016
De Rabobank heeft te maken met ingrijpende veranderingen in haar omgeving. Klanten willen
eenvoudige en transparante financiële dienstverlening en ze willen altijd en overal hun bank
zaken kunnen regelen. Tegelijkertijd heeft de beperkte economische groei tot gevolg dat de
opbrengsten stagneren en de kosten kredietverliezen hoog blijven. Vanwege deze ontwikke
lingen heeft de Rabobank in 2013 het programma Visie 2016 opgezet. Dit programma richt zich
op een betere klantbediening tegen lagere kosten. Tussen nu en 2016 zetten we in op vijf ver
anderingen die ons helpen onze doelen te realiseren:
1We versterken onze coöperatieve identiteit in ons dagelijks handelen.
2. We focussen op het geven van advies aan huidige klanten en specifieke doelgroepen.
3. We vergroten onze impact in de samenleving.
4. We virtualiseren onze dienstverlening.
5. We reduceren onze kosten en spreken elkaar daarop aan.
Samen Duurzaam Sterker
De Rabobank streeft als coöperatieve bank samen met haar zakelijke en particuliere klanten
naar het realiseren van hun ambities in en voor een duurzame samenleving. In 2014 hebben
we onze ambities voor onze bijdrage aan een duurzame ontwikkeling tot 2020 expliciet en
meetbaar gemaakt in de nota Samen Duurzaam Sterker. Onze maatschappelijke bijdrage
bestaat uit het versnellen van de verduurzaming van de wereldwijde landbouw en voedsel
voorziening en het versterken van de vitaliteit van gemeenschappen. Door onze financiële
dienstverlening, kennis en relevante netwerken te verbinden met de ambities van onze klanten,
worden we samen duurzaam sterker. Duurzaamheid wordt daarbij een integraal onderdeel van
de samenwerking. Om dit op korte termijn te bereiken hebben we ook de ambities voor de
eigen inzet aangescherpt. De voortgang van de realisatie van onze ambities meten we met
prestatie-indicatoren. We gaan daarover rapporteren aan onze stakeholders. We gaan de
dialoog met hen aan en stellen mede op basis hiervan periodiek onze doelen bij. Dit moet
ertoe leiden dat we in 2020 door onafhankelijke deskundigen tot de duurzaamste mondiaal
opererende algemene banken worden gerekend.
Lees hier achtergrondinformatie over het duurzaamheidsbeleid van de Rabobank.
Lees hier het volledige document met onze duurzaamheidsambities.
Medewerkers in hun kracht
De Rabobank streeft naar een bedrijfscultuur om trots op te zijn. Met een aansprekende cultuur
willen we invulling geven aan ons dagelijks handelen. In 2013 is de Rabobank gestart met een
groepsbreed cultuurprogramma. Dit programma is gericht op de houding en het gedrag van
de medewerkers in het dagelijks handelen. De Rabobank is ervan overtuigd dat de waarden
respect, integriteit, duurzaamheid en professionaliteit levend en verankerd dienen te zijn bij alle
medewerkers.
Jaarverslag 2014 Rabobank Groep