De standpunten van de bank staan vastgelegd in position papers, die ook op onze corporate website staan. In 2014 beschreven we onder meer het beleid rondom big data, kredietverlening en duurzaamheid. Bekijk hier de standpunten van de Rabobank. Maatschappelijke stakeholders In 2014 is bij belangrijke maatschappelijke stakeholders gevraagd naar hun oordeel over de Rabobank. We scoren bij deze doelgroep een rapportcijfer 5,5. Dit rapportcijfer is gelijk aan het gemiddelde van de bankensector. De hoogste waardering komt van toezichthouders, de politiek en brancheorganisaties, waarvoor leiderschap, management, toekomstvisie en maatschappelijke dialoog belangrijke criteria zijn. Het meest kritisch zijn maatschappelijke belangenorganisaties. Voor deze organisaties is het verwezenlijken van het maatschappelijke belang dat ze vertegenwoordigen een essentieel criterium. De directe relatie met de Rabobank kreeg in 2014 een hogere waardering dan onze algemene reputatie. Het gemiddelde rapportcijfer is een 6,4. De waardering van de relatie varieert van een 7,6 bij toezichthouders tot een 4,9 bij maatschappelijke belangenorganisaties. Voor een herstel van het vertrouwen in de Rabobank is een goede relatie en het voeren van een open en con structieve dialoog van groot belang. Gemiddelde rapportcijfers per stakeholdergroep Reputatie van de Rabobank Relatie met de Rabobank Toezichthouders 5,9 7,6 Politiek 5,9 7,0 Brancheorganisaties 5,8 6,6 Journalisten 5,7 6,2 Consumentenorganisaties 5,6 6,1 Overheid 5,3 6,2 Maatschappelijkebelangenorganisaties 4,4 4,9 Totaaloordeel 5,5 6,4 De cijfers zijn gebaseerd op het onderzoek Stakeholder Reputation Insights van onderzoeks bureau Motivaction. Het onderzoek heeft in de zomer van 2014 voor het eerst plaatsgevonden onder 78 vertegenwoordigers van zeven stakeholdergroepen. De waarderingen zijn gegeven middels rapportcijfers voor ruim veertig aspecten. De belangrijkste aandachtspunten voor de Rabobank die de ondervraagde stakeholders aangeven, zijn: focus op de klant (maatwerk) actieve deelname aan het maatschappelijke debat tonen van leiderschap en visie tonen van de coöperatieve kleur Voor 2015 is het voornemen om het onderzoek Stakeholder Reputation Insights te herhalen. Betekenisvolle coöperatie

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 114