De standpunten van de bank staan vastgelegd in position papers, die ook op onze corporate
website staan. In 2014 beschreven we onder meer het beleid rondom big data, kredietverlening
en duurzaamheid.
Bekijk hier de standpunten van de Rabobank.
Maatschappelijke stakeholders
In 2014 is bij belangrijke maatschappelijke stakeholders gevraagd naar hun oordeel over de
Rabobank. We scoren bij deze doelgroep een rapportcijfer 5,5. Dit rapportcijfer is gelijk aan het
gemiddelde van de bankensector.
De hoogste waardering komt van toezichthouders, de politiek en brancheorganisaties,
waarvoor leiderschap, management, toekomstvisie en maatschappelijke dialoog belangrijke
criteria zijn.
Het meest kritisch zijn maatschappelijke belangenorganisaties. Voor deze organisaties is het
verwezenlijken van het maatschappelijke belang dat ze vertegenwoordigen een essentieel
criterium.
De directe relatie met de Rabobank kreeg in 2014 een hogere waardering dan onze algemene
reputatie. Het gemiddelde rapportcijfer is een 6,4. De waardering van de relatie varieert van een
7,6 bij toezichthouders tot een 4,9 bij maatschappelijke belangenorganisaties. Voor een herstel
van het vertrouwen in de Rabobank is een goede relatie en het voeren van een open en con
structieve dialoog van groot belang.
Gemiddelde rapportcijfers per stakeholdergroep
Reputatie van de Rabobank
Relatie met de Rabobank
Toezichthouders
5,9
7,6
Politiek
5,9
7,0
Brancheorganisaties
5,8
6,6
Journalisten
5,7
6,2
Consumentenorganisaties
5,6
6,1
Overheid
5,3
6,2
Maatschappelijkebelangenorganisaties
4,4
4,9
Totaaloordeel
5,5
6,4
De cijfers zijn gebaseerd op het onderzoek Stakeholder Reputation Insights van onderzoeks
bureau Motivaction. Het onderzoek heeft in de zomer van 2014 voor het eerst plaatsgevonden
onder 78 vertegenwoordigers van zeven stakeholdergroepen. De waarderingen zijn gegeven
middels rapportcijfers voor ruim veertig aspecten.
De belangrijkste aandachtspunten voor de Rabobank die de ondervraagde stakeholders
aangeven, zijn:
focus op de klant (maatwerk)
actieve deelname aan het maatschappelijke debat
tonen van leiderschap en visie
tonen van de coöperatieve kleur
Voor 2015 is het voornemen om het onderzoek Stakeholder Reputation Insights te herhalen.
Betekenisvolle coöperatie