In sommige gevallen kan er ook een ratingtrigger afgesproken zijn op diensten verleend aan een klant. Zo zit er soms een ratingtrigger in een letter of credit of in een garantie die de Rabobank namens een klant stelt. Dit betekent dan dat de begunstigde van zo'n garantie, onder bepaalde condities, bij een verlaging van de rating van de Rabobank kan verzoeken tot uitbetaling van het gegarandeerde bedrag. De Rabobank heeft daarna een directe vordering op de klant voor wie de garantie gesteld is. Deze initiële uitstroom wordt verantwoord onder 'overige'. Operationeel risico EDTF 31 De Rabobank definieert operationeel risico als het risico van verliezen veroorzaakt door ontoe reikende of falende interne processen, mensen en systemen of door externe gebeurtenissen. Bij de beoordeling en behandeling van operationeel risico worden ook mogelijke juridische en reputatierisico's meegenomen. De Rabobank Groep handelt binnen de kaders van de meest geavanceerde Basel li-benadering, de Advanced Measurement Approach, voor het meten en managen van operationele risico's. Het operationele risicobeleid is gebaseerd op het principe dat de primaire verantwoordelijkheid voor het management van operationeel risico bij de groepsonderdelen ligt en verweven moet zijn in de strategische en dagelijkse besluitvorming. Het doel van operationeel risicomanagement is het identificeren, meten, mitigeren en monitoren van operationele risico's. Het kwantificeren van risico's ondersteunt het verantwoordelijke management bij het prioriteren van te nemen acties en het toewijzen van mensen en middelen. Om invulling te geven aan het bovenstaande wordt het 'three lines of defence'-model binnen de Rabobank toegepast. De groepsonderdelen vormen de 'first line ofdefence'en zijn volledig verantwoordelijk voor de dagelijkse risicoacceptatie en integraal risicomanagement en -mitigatie binnen de vastgestelde risicobereidheid. De risicomanagementfuncties binnen de groeps onderdelen en binnen de afdeling Risicomanagement vormen samen de 'second line of defence'. De risicomanagementfunctie binnen de groepsonderdelen heeft een rol als adviseur op het gebied van risico's en daagt de 'first line of defence' uit over de wijze van het managen van risico's binnen het groepsonderdeel. De afdeling Risicomanagement is verantwoordelijk voor het groepsbeeld en het uitdagen van de groepsonderdelen en lokale riskmanagement- functies over hun risicomanagement. Internal audit op groepsniveau en binnen de groeps onderdelen vormt de 'third line of defence'. Op groepsniveau is de Operational Risk Committee verantwoordelijk voor het vaststellen van het beleid en de kaders. Daarnaast rapporteert de afdeling Risicomanagement per kwartaal over de ontwikkeling van de operationele risico's op groepsniveau. Binnen de groepsonder delen zijn risicomanagementcommissies ingesteld die onder andere operationele risico's (inclu sief systeemcontinuïteitsrisico's en frauderisico's) van het betreffende onderdeel identificeren, managen en bewaken. Binnen de groepsonderdelen vindt een Risk Self Assessment plaats. Hierbij worden de belang rijkste operationele risico's geïnventariseerd en worden mitigerende maatregelen geïdentificeerd als risico's buiten de risicobereidheid vallen. Dit proces wordt gefaciliteerd door de afdeling Risicomanagement, en de resultaten worden op groepsniveau teruggekoppeld aan de Operati onal Risk Committee. Daarnaast coördineert de afdeling Risicomanagement jaarlijks scenario analyses met senior managers van de volledige Rabobank Groep, waardoor inzicht wordt verkregen in het risicoprofiel van de groep. 105 IJzersterke bank: risicomanagement

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2014 | | pagina 106