Marktkennis staat centraal in de mogelijke oplossingen die De Lage Landen aanbiedt. Daarnaast onderscheidt De Lage Landen zich ten opzichte van haar concurrentie door een geïntegreerde inzet van assetmanagement. Hierbij wordt niet alleen de waarde van een object gedurende de levensduur geïnventariseerd, maar ook het gebruik ervan. Vervolgens wordt geadviseerd over een juiste inzet van het object en over de mogelijkheden voor de financiering van onderhoud en reserveonderdelen. Steeds vaker wordt een leaseovereenkomst gecombineerd met een servicecontract voor het gefinancierde object, waarbij De Lage Landen alle financiële stromen afwikkelt die gerelateerd zijn aan de contracten. Samenwerkingsverbanden De Lage Landen slaagde er in 2013 in om het aantal contracten met bestaande Vendor Finance- partners verder uit te breiden en om samenwerkingsverbanden aan te gaan met nieuwe klanten. Binnen de businessunit Construction, Transportation Industry is met Wacker Neuson - een van de grootste fabrikanten van bouwapparaten, bouwtechniek en compacte bouw- machines ter wereld - een mondiale samenwerkingsovereenkomst aangegaan met als doel het aanbieden van financieringsoplossingen aan klanten van Wacker Neuson. Klanten maken hier gebruik van, omdat deze oplossingen voor hen leiden tot een betere benutting van het werkkapitaal. Sectorkennis en mondiale dekking waren doorslaggevend bij de keuze van Wacker Neuson voor De Lage Landen. Deze sectorkennis en de mondiale dekking leidden in de businessunit Food Agriculture tot een samenwerkingsovereenkomst met DeLaval en expansie van de activiteiten naar China. DeLaval is producent van automatiseringssystemen voor melkveebedrijven. Partnership Engagement Survey De Lage Landen voert wereldwijde tevredenheidonderzoeken uit om te achterhalen op welke manier ze het beste toegevoegde waarde kan bieden aan haar partners. In 2013 is dit onderzoek voor de Vendor Finance-activiteiten in dertig landen uitgevoerd. De respons van meer dan 6.000 klanten was met 22% goed, en een indicatie van een hoge betrokkenheid. De resultaten laten zien dat bijna 80% van de klanten van De Lage Landen (zeer) tevreden is met de relatie. Klanten geven aan dat ze met name de relatie zeer waarderen, vanwege het onderlinge vertrouwen, kennis en support van accountmanagement en de industrie-expertise van De Lage Landen. Dit vertaalt zich ook in een verbeterde globale net promoter score, die met 21% boven het gemiddelde van de sector ligt. (Car)leasing en factoring in Nederland De leasingactiviteiten van De Lage Landen in Nederland worden via de lokale Rabobanken aangeboden, via www.leaseloket.nl of rechtstreeks via De Lage Landen. Naast leaseoplossingen biedt De Lage Landen in haar thuismarkt ook factoringdiensten aan. Met factoring kunnen klanten extra werkkapitaal vrijmaken uit hun debiteurenportefeuille; dat kapitaal kan vervolgens aangewend worden om groei te financieren of om de financiële positie te versterken. Dochterbedrijf Athlon Car Lease is in Nederland marktleider op het gebied van autoleasing, met een wagenpark van circa 120.000 auto's. Daarnaast is het ook actief in negen andere Europese landen. In 2013 werd Zweden toegevoegd tot de internationale markten waarop Athlon Car Lease actief is. In totaal heeft Athlon Car Lease een leaseportefeuille van ongeveer 230.000 (231.000) contracten. Consumentenfinancieringen Behalve financiële oplossingen voor de zakelijke markt biedt De Lage Landen ook financieringen aan voor consumenten. In de markt voor consumentenfinanciering is ze actief met de merken Rabobank, Freo en Athlon Auto Financiering. De Lage Landen Consumer Finance ondersteunt de Rabobank centraal en lokaal bij het aanbieden van consumptief krediet. Freo is de online Onze gespecialiseerde dochters

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 90