Effect van overheidsbeleid en regelgeving De activiteiten en winstgevendheid van de Rabobank Groep kunnen worden beïnvloed door fiscale en overige wet- en regelgeving, beleid en andere initiatieven van verschillende overheids- en wetgevende instanties in Nederland, de Europese Unie, de Verenigde Staten en elders. Een onderscheid valt te maken tussen enerzijds wet- en regelgeving met dusdanige consequenties dat de huidige organisatievorm en het businessmodel onder druk komen te staan, en anderzijds regelgeving die vereist dat businessprocessen worden aangepast. Met het instellen van een Europese toezichthouder zal de manier van toezichthouden wijzigen. De hoeveelheid data- verzoeken en de vereisten op dit gebied zullen nog verder toenemen. Vertrouwen Elet vertrouwen van de samenleving in banken is laag. Dit heeft zijn oorsprong in de krediet crisis en de vele incidenten die sindsdien wereldwijd het vertrouwen geschaad hebben. Dit gebrek aan vertrouwen beïnvloedt de manier waarop tegen banken en bancaire producten wordt aangekeken. Het is van groot belang dat banken het vertrouwen terugwinnen. Ka pi taaisvereis ten De Rabobank Groep is - net als alle andere gereguleerde financiële ondernemingen - blootgesteld aan het risico van onvoldoende kapitaal om aan de minimale kapitaalsvereisten te voldoen. Onder het huidige Basel-regime zijn kapitaalsvereisten inherent gevoeliger voor marktbewegingen dan onder voorgaande reguleringen. Kapitaalsvereisten zullen toenemen als de economische omstandigheden verslechteren of als er negatieve trends zijn in de financiële markten. ICT en cybercrime Nieuwe technologie en technologische ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden voor interactie met de klant. Dit kan helpen bij efficiencyverbetering door de dienstverlening beter en goedkoper te maken. Veranderingen gaan steeds sneller en daarop zal moeten worden ingespeeld. De introductie van nieuwe diensten zoals mobiel betalen zal ook leiden tot ander gedrag van onze klanten en tot een gewijzigd risicoprofiel. Dat heeft invloed op de rol van de bank en haar (gepercipieerde) toegevoegde waarde voor de klant. Daarnaast zal een deel van de dienstverlening verschuiven van persoonlijk contact naar digitale dienstverlening. De technologische ontwikkelingen bieden mogelijkheden, maar vormen ook een steeds grotere bron van risico in de vorm van cybercrime. Een belangrijke uitdaging blijft het combineren van een gemakkelijke toegankelijkheid van systemen en programma's voor klanten, met de hoogst mogelijke graad van veiligheid van informatie en met een continue beschikbaarheid. Continuïteit van de dienstverlening staat voorop. Criminele activiteiten via computersystemen, zoals systeemonderbreking, DDOS, phishing en hacking nemen toe. Doelen zijn divers: fraude, afpersing, systeemonderbreking voor diefstal van geld en/of privacygevoelige data, of data corruption. Risk appetite EDTF-aanbeveling 2 Onderdeel van de risicomanagementcyclus is het bepalen van de risk appetite, het opstellen van integrale risicoanalyses - per groepsonderdeel en voor de groep als geheel - en het meten en monitoren van risico's. De Rabobank zet schaarse en kostbare middelen in: haar balans, haar kapitaal, haar kennis en reputatie. De Rabobank vermijdt risico's waarvan kan worden aangenomen dat ze de continuïteit in gevaar kunnen brengen of het businessmodel kunnen aantasten. 68 Jaarverslag 2013 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 69