Effect van overheidsbeleid en regelgeving
De activiteiten en winstgevendheid van de Rabobank Groep kunnen worden beïnvloed door
fiscale en overige wet- en regelgeving, beleid en andere initiatieven van verschillende overheids-
en wetgevende instanties in Nederland, de Europese Unie, de Verenigde Staten en elders. Een
onderscheid valt te maken tussen enerzijds wet- en regelgeving met dusdanige consequenties
dat de huidige organisatievorm en het businessmodel onder druk komen te staan, en anderzijds
regelgeving die vereist dat businessprocessen worden aangepast. Met het instellen van een
Europese toezichthouder zal de manier van toezichthouden wijzigen. De hoeveelheid data-
verzoeken en de vereisten op dit gebied zullen nog verder toenemen.
Vertrouwen
Elet vertrouwen van de samenleving in banken is laag. Dit heeft zijn oorsprong in de krediet
crisis en de vele incidenten die sindsdien wereldwijd het vertrouwen geschaad hebben.
Dit gebrek aan vertrouwen beïnvloedt de manier waarop tegen banken en bancaire producten
wordt aangekeken. Het is van groot belang dat banken het vertrouwen terugwinnen.
Ka pi taaisvereis ten
De Rabobank Groep is - net als alle andere gereguleerde financiële ondernemingen -
blootgesteld aan het risico van onvoldoende kapitaal om aan de minimale kapitaalsvereisten
te voldoen. Onder het huidige Basel-regime zijn kapitaalsvereisten inherent gevoeliger voor
marktbewegingen dan onder voorgaande reguleringen. Kapitaalsvereisten zullen toenemen
als de economische omstandigheden verslechteren of als er negatieve trends zijn in de
financiële markten.
ICT en cybercrime
Nieuwe technologie en technologische ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden voor
interactie met de klant. Dit kan helpen bij efficiencyverbetering door de dienstverlening beter
en goedkoper te maken. Veranderingen gaan steeds sneller en daarop zal moeten worden
ingespeeld. De introductie van nieuwe diensten zoals mobiel betalen zal ook leiden tot ander
gedrag van onze klanten en tot een gewijzigd risicoprofiel. Dat heeft invloed op de rol van de
bank en haar (gepercipieerde) toegevoegde waarde voor de klant. Daarnaast zal een deel van
de dienstverlening verschuiven van persoonlijk contact naar digitale dienstverlening.
De technologische ontwikkelingen bieden mogelijkheden, maar vormen ook een steeds grotere
bron van risico in de vorm van cybercrime. Een belangrijke uitdaging blijft het combineren van
een gemakkelijke toegankelijkheid van systemen en programma's voor klanten, met de hoogst
mogelijke graad van veiligheid van informatie en met een continue beschikbaarheid.
Continuïteit van de dienstverlening staat voorop. Criminele activiteiten via computersystemen,
zoals systeemonderbreking, DDOS, phishing en hacking nemen toe. Doelen zijn divers:
fraude, afpersing, systeemonderbreking voor diefstal van geld en/of privacygevoelige data,
of data corruption.
Risk appetite
EDTF-aanbeveling 2 Onderdeel van de risicomanagementcyclus is het bepalen van de risk appetite, het opstellen
van integrale risicoanalyses - per groepsonderdeel en voor de groep als geheel - en het meten
en monitoren van risico's.
De Rabobank zet schaarse en kostbare middelen in: haar balans, haar kapitaal, haar kennis
en reputatie. De Rabobank vermijdt risico's waarvan kan worden aangenomen dat ze de
continuïteit in gevaar kunnen brengen of het businessmodel kunnen aantasten.
68 Jaarverslag 2013 Rabobank Groep