Marktaandeel sparen
Sparen
De Nederlandse spaarmarkt is in 2013 met 1 in omvang gegroeid
tot 325,3 (323,6) miljard euro. Het marktaandeel van de Rabobank
Groep op de spaarmarkt bedroeg 37,8% (38,8%). Hiervan komt 36,7%
(36,5%) van de lokale Rabobanken, 1,0% (1,2%) van Roparco en 0,1%
(1,1%) van Friesland Bank. De negatieve publiciteit omtrent Libor
had in 2013 geen materiële invloed op de ontwikkeling van het
marktaandeel van de Rabobank Groep in de spaarmarkt. De bank-
activiteiten van Robeco die niet zijn verkocht aan Orix Corporation,
worden vanaf juni 2013 verantwoord in de cijfers van het binnen
lands retailbankbedrijf. Hierdoor stegen de toevertrouwde middelen bij het binnenlands
retailbankbedrijf met 1 tot 215,7 (214,5) miljard euro. De toevertrouwde middelen bestaan in
belangrijke mate uit particulier spaargeld; deze categorie steeg met 0,5 miljard euro tot 125,2
(124,7) miljard euro.
Vermogensmanagement
Rabo Vermogensmanagement
In 2013 is Rabo Vermogensmanagement verder geïmplementeerd. Hiermee bieden lokale
Rabobanken samen met specialisten van Schretlen Co een integrale (advies)dienstverlening
aan vermogende klanten. Daarnaast kunnen klanten die samen met de Rabobank willen
beleggen, dit nu ook online doen (met advies) in het concept Rabo Advies Beleggen-fondsen.
Met Rabo Advies Beleggen fondsen kunnen klanten via internet hun beleggingen volgen en
zelf hun portefeuille inrichten en aanpassen. Het intakegesprek en de periodieke onderhouds-
gesprekken van Rabo Advies Beleggen fondsen vinden nog face-to-face plaats, terwijl het
advies over de inrichting van de portefeuille en het beleggingsadvies online gebeurt.
Rabobank Private Banking
De visie van Rabobank Private Banking 2012-2016 heeft als titel: 'Het vermogen om te binden'.
Daarbij draait het om het waarmaken van drie klantbeloftes:
de dagelijkse bankzaken lopen op rolletjes;
financiële rust. De Rabobank helpt de klant om richting te kiezen en bij te sturen en zorgt
bovendien voor een passende oplossing;
de maatschappelijk-economische omgeving van de klant wordt door de Rabobank
ondersteund.
Centraal staat hierbij advies vanuit een persoonlijke aanpak. De klant is leidend voor de invulling
van de productoplossing. Iedere klant heeft de mogelijkheid te kiezen voor de best passende
bediening, van meer zelfredzaamheid tot een exclusieve vorm van advies en aandacht voor de
top van de markt. Voor het regelen van de dagelijkse bankzaken van de klant investeert de
Rabobank in virtualisering. Hiermee streeft de Rabobank na dat de klant inzicht heeft in alles
wat voor zijn financiële keuzes relevant is. Het scheppen van financiële rust gebeurt door de
klantbehoeften duidelijk in beeld te hebben. De achterliggende gedachte is dat de toegevoegde
waarde van de bank zit in het samenspel tussen de klant en de bank. Dat samenspel kan alleen
tot stand komen door het delen van kennis, ervaring, ambities en doelen. Ten slotte helpt de
Rabobank haar klanten om zoveel mogelijk maatschappelijk verantwoord te beleggen.
De aanpak van maatschappelijk verantwoord beleggen leunt op drie pijlers. Allereerst vraagt
de Rabobank aanbieders van actief gemanagede beleggingsfondsen om zich te committeren
aan de UN Principles for Responsible Investment - een aantal principes van de Verenigde Naties
op het gebied van verantwoord beleggen. Daarnaast gebruikt de Rabobank de UN Global
Compact-richtlijnen ten aanzien van verantwoord ondernemen als referentiekader in het
belegginsproces. De Rabobank vraagt fondshuizen waarmee zij samenwerkt dat ook te doen.
2009 20 0 20 20 2 20 3
48 Jaarverslag 2013 Rabobank Groep