I 1 1 1 Ld Aantal actieve gebruikers mobiel bankieren Aantal actieve gebruikers mobiel bankieren - Particulieren, getallen x 1.000 Bedrijven, getallen x 1.000 2.500 150 2.000 120 1.500 90 1.000 60 500 O O 2009 2010 2011 2012 2013 2009 2010 2011 2012 2013 Veilig bankieren en betalen De veiligheidsvoorschriften van banken voor elektronisch bankieren en betalen zijn in 2013 geüniformeerd. De Nederlandse Vereniging van Banken heeft met de Consumentenbond regels opgesteld voor veilig elektronisch bankieren en betalen. Deze vijf regels verminderen de kans dat klanten slachtoffer worden van fraude en gelden voor particuliere klanten van alle Nederlandse banken. Consumenten die de regels hebben nageleefd, kunnen erop rekenen dat zij het bedrag dat zonder toestemming van de rekening is gehaald, vergoed krijgen. Het schadebedrag als gevolg van fraude met internetbankieren is in 2013 gedaald. Dat komt doordat banken fraudes sneller kunnen herkennen en voorkomen en doordat consumenten zich door de campagnes over veilig bankieren steeds beter bewust worden van de methodes die criminelen gebruiken. In het kader van veilig bankieren en betalen heeft de Rabobank op 1 juni 2012 een groot aantal betaalpassen geblokkeerd voor gebruik buiten Europa. Deze landenblokkade is ingevoerd om schade door skimming te voorkomen en daarmee het ongemak voor een klant te beperken. Met gestolen bankpasgegevens wordt met name in landen buiten Europa geld opgenomen. De klant kan gemakkelijk zelf zijn pas aan- of uitzetten voor één of meer werelddelen via Rabo Internetbankieren of via de lokale Rabobank. Door de landenblokkade wordt de schade door skimming beperkt. U kunt hier meer over lezen in het duurzaamheidsverslag. SEPA-migratie - de overgang naar één Europese betaalmarkt De migratie naar Single Euro Payments Area (SEPA) - de overgang naar één Europese betaal markt - stond in 2013 centraal. Na de overgang naar SEPA is er voor klanten geen verschil meer tussen binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen en incasso's in Europa. Alle huidige rekeningnummers worden omgezet in een internationaal rekeningnummer: IBAN. In 2013 zijn veel Rabobankklanten overgegaan op SEPA. Voor particuliere klanten was de impact relatief gering en vond de overgang gefaseerd en automatisch plaats. Voor bedrijvenklanten was de overgang naar SEPA complexer. Ruim 110.000 bedrijvenklanten moesten forse aanpassingen doen aan hun financiële systemen en software om goed op SEPA te kunnen overstappen. Deze groep had behoefte aan een intensieve ondersteuning vanuit de Rabobank. Voor deze groep klanten heeft de Rabobank ondersteuning geboden met onder andere migratieconsultants en een intensieve nabelcampagne in december, gericht op 90.000 zakelijke klanten. Hierdoor gebruiken op 1 februari 2014 nagenoeg alle klanten SEPA-producten. Op 12 januari 2014 is door een Eurocommissaris het voorstel gedaan om voor klanten die niet tijdig zijn gemigreerd, een duale periode te hanteren. 47 Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 48