Marktaandeel HID
De klanttevredenheid over Obvion is goed en wordt gemeten aan de hand van de net promotor
score (NPS): de NPS1 (aanbevolen versus niet aanbevolen) is op dit moment +48 en de NPS2
(tevreden versus niet tevreden) +31
In een pilot heeft uitzendorganisatie Randstad in samenwerking met Obvion en Vereniging
Eigen Huis de Perspectiefverklaring ontwikkeld. Deze verklaring heeft als doel een hypotheek in
de toekomst toegankelijk te maken voor medewerkers met een flexibel contract.
Hypotheekdossier
De Rabobank introduceerde in januari 2013 het Rabobank Hypotheekdossier; een online
applicatie waarmee de klant zelf zijn hypotheekdossier kan vullen en raadplegen. De klant vult
zijn salaris en andere gegevens in en de applicatie rekent onder andere uit wat hij maximaal
kan lenen en wat de maandlasten zullen zijn. Ook kan de klant ervoor kiezen het hypotheek
dossier samen met de adviseur te vullen en bovendien kan de klant voorafgaand aan het
adviesgesprek relevante documenten uploaden. Dankzij een gevuld hypotheekdossier is de
hypotheekadviseur goed op de hoogte van de situatie van de klant en kan hij sneller tot een
passend advies komen. Daarnaast kunnen hierdoor de kosten van het hypotheekadvies dalen.
De Rabobank hanteert een basistarief voor hypotheekadvies, maar als de klant het gesprek
zelf voorbereidt ontvangt hij een korting. Het Rabobank Hypotheekdossier sluit aan op de
virtualiseringsslag die de lokale Rabobanken maken in het kader van Visie 2016 en is gericht op
verbetering van de klantbediening en een efficiënter bedrijfsproces.
Geen boeterente bij aflossen met schenking
Op Prinsjesdag maakte het Nederlandse kabinet bekend dat schenkingen tot 100.000 euro
belastingvrij mogen geschieden, wanneer de ontvanger de schenking gebruikt voor hypotheek
aflossing van de eigen woning. De lokale Rabobanken en Obvion hebben in lijn hiermee
besloten dat klanten die gebruikmaken van deze regeling geen boeterente hoeven te betalen.
De maatregel geldt tot 1 januari 2015.
Handel, industrie en dienstverlening
Marktaandeel stijgt marginaal, kredietverlening loopt terug
Nederlandse ondernemingen die actief zijn in het midden- en
kleinbedrijf maakten in 2013 een moeilijke tijd door. In 2013
daalde de particuliere consumptie ten opzichte van 2012.
Door dit lage bestedingsniveau hebben veel ondernemers het
zwaar en worden investeringen uitgesteld of beperkt tot
vervangingsinvesteringen. Dit is terug te zien in de ontwikkeling
van de kredietverlening. In 2013 is de kredietverlening van het
binnenlands retailbankbedrijf aan de HID-sector teruggelopen tot
63,0 (64,4) miljard euro. Het marktaandeel in de handel, industrie en
dienstverlening groeide in 2013 tot 44 (43%).
Niet alleen is een daling van het aantal kredietaanvragen zichtbaar, ook ziet de Rabobank de
risico's toenemen van met name de kredietverlening aan sectoren die in zwaar weer zitten.
Hierdoor is het voor de bank niet altijd mogelijk om de binnenkomende kredietaanvragen in te
willigen. Daarnaast is de prijs van krediet toegenomen doordat banken hogere buffers moeten
aanhouden door de strengere eisen onder Basel. De Rabobank spant zich in om met speciale
financiële producten (zoals het RaboStimuleringskapitaal) de klanten binnen de probleem
segmenten toch te kunnen helpen bij het realiseren van hun plannen waar dat verantwoord is.
Een groeiend aantal klanten kiest ervoor om zich vanuit diverse bronnen te laten financieren.
Een relatief nieuwe financieringsvorm is crowdfunding, al dan niet in combinatie met een
bancaire financiering. Hierdoor is de klant qua financiering minder afhankelijk van de bank.
2009 20 0 20 20 2 2013
45 Brede dienstverlening in Nederland