Kredietportefeuille naar sector
Score
Ten opzichte
Score
Ten opzichte
Rabobank
van gemiddelde
Rabobank
van gemiddelde
Modules voor Rabobank
2013
sector* 2013
2012
sector* 2012
Dashboard
3,4
NNB
3,4
Boven
Spaarbeleid
4,0
Gelijk
3,7
Gelijk
Hypotheken
3,4
Gelijk
3,4
Boven
- Self-assessment
3,8
3,0
- Beheer hypotheken
2,2
- 2012: Betalingsachterstanden
3,8
Consumptief krediet
3,4
Boven
3,1
Onder
Beleggen
2,7
- Kwaliteit Beleggingsdienstverlening (toetsmethode gewijzigd)
2,3
3,6
- Kostentransparantie
3,1
Boven
3,6
Boven
- Kwaliteit Beleggingsdienstverlening (gewijzigd)
3,0
- (2012: Kosten van beleggen)
3,0
- (2012: Distributievergoedingen)
2,3
4,2
Klantcontact banken (voorheen: Transparantie)**
3,1
Onder
2,9
Onder
Kiachtenmanagemen t
3,8
Onder
3,5
Onder
Betreft het gemiddelde van de scores van
Op het AFM Dashboard Klantbelang Centraal scoort de Rabobank met een 3,4 hetzelfde als
de vijfgrootste banken en de vijfgrootste
vorig jaar. De beoordelingscriteria zijn veranderd ten opzichte van de vorige rapportage,
verzekeraars in Nederland.
waardoor vergelijking niet volledig mogelijk is. Bij het onderdeel Hypotheken is in 2013 een
Voorheen heette dit AFM Dashboard
score toegekend voor het onderdeel Beheer; in 2012 werd apart getoetst op Betalingsachter-
onderdeel 'transparantie'.
standen. Bij Beleggen zijn andere criteria gehanteerd voor de beoordeling van de Kwaliteit van
de Beleggingsdienstverlening. Het onderdeel Integrale verandering heeft de AFM in 2013 niet
getoetst in de vorm van modules en scores.
Een belangrijke kanttekening bij de scores is dat in de beoordeling uitsluitend de werking in de
huidige dienstverlening wordt gemeten en geen rekening wordt gehouden met de effecten
van aanstaande beleidswijzigingen. Hierdoor is de score niet altijd in lijn met de ontwikkelingen
die in een jaar hebben plaatsgevonden.
Gegeven de inspanningen die al in 2013 hebben plaatsgevonden, verwacht de Rabobank in
2014 weer verbeteringen te kunnen boeken in het AFM Dashboard Klantbelang Centraal.
Afwikkeling integratie Friesland Bank
Begin 2012 zijn de activiteiten van de Friesland Bank ondergebracht bij de Rabobank Groep.
Klanten van Friesland Bank kunnen sinds 2013 terecht bij de kantoren van de lokale Rabobanken.
Behalve voor continuering van de dienstverlening aan klanten is er veel aandacht voor de
medewerkers van Friesland Bank. Een deel van de medewerkers is inmiddels in dienst getreden
bij een van de lokale Rabobanken.
Lichte daling kredietportefeuille binnenlands retailbankbedrijf
De gevolgen van de zwakke binnenlandse economische omstandig
heden waren terug te zien in de ontwikkeling van de kredietporte
feuille. De kredietportefeuille private cliënten van het binnenlands
retailbankbedrijf daalde in 2013 met 3,3 miljard euro tot 303,1
(306,5) miljard euro. De kredietverlening aan particulieren bestaat
nagenoeg geheel uit hypotheken en kwam uit op 211,0 (212,3)
miljard euro. Doordat klanten in 2013 meer aflosten op hun hypo
theek, daalde deze portefeuille licht. De kredieten aan de handel,
industrie en dienstverlening daalden met 2% tot 63,0 (64,4) miljard
euro en de kredieten aan de food- en agrisector daalden eveneens
met 2% tot 29,1 (29,8) miljard euro.
in miljarden euro's
2012
2013
Food en agri
HID
Particulieren
41 Brede dienstverlening in Nederland