Kredietportefeuille naar sector Score Ten opzichte Score Ten opzichte Rabobank van gemiddelde Rabobank van gemiddelde Modules voor Rabobank 2013 sector* 2013 2012 sector* 2012 Dashboard 3,4 NNB 3,4 Boven Spaarbeleid 4,0 Gelijk 3,7 Gelijk Hypotheken 3,4 Gelijk 3,4 Boven - Self-assessment 3,8 3,0 - Beheer hypotheken 2,2 - 2012: Betalingsachterstanden 3,8 Consumptief krediet 3,4 Boven 3,1 Onder Beleggen 2,7 - Kwaliteit Beleggingsdienstverlening (toetsmethode gewijzigd) 2,3 3,6 - Kostentransparantie 3,1 Boven 3,6 Boven - Kwaliteit Beleggingsdienstverlening (gewijzigd) 3,0 - (2012: Kosten van beleggen) 3,0 - (2012: Distributievergoedingen) 2,3 4,2 Klantcontact banken (voorheen: Transparantie)** 3,1 Onder 2,9 Onder Kiachtenmanagemen t 3,8 Onder 3,5 Onder Betreft het gemiddelde van de scores van Op het AFM Dashboard Klantbelang Centraal scoort de Rabobank met een 3,4 hetzelfde als de vijfgrootste banken en de vijfgrootste vorig jaar. De beoordelingscriteria zijn veranderd ten opzichte van de vorige rapportage, verzekeraars in Nederland. waardoor vergelijking niet volledig mogelijk is. Bij het onderdeel Hypotheken is in 2013 een Voorheen heette dit AFM Dashboard score toegekend voor het onderdeel Beheer; in 2012 werd apart getoetst op Betalingsachter- onderdeel 'transparantie'. standen. Bij Beleggen zijn andere criteria gehanteerd voor de beoordeling van de Kwaliteit van de Beleggingsdienstverlening. Het onderdeel Integrale verandering heeft de AFM in 2013 niet getoetst in de vorm van modules en scores. Een belangrijke kanttekening bij de scores is dat in de beoordeling uitsluitend de werking in de huidige dienstverlening wordt gemeten en geen rekening wordt gehouden met de effecten van aanstaande beleidswijzigingen. Hierdoor is de score niet altijd in lijn met de ontwikkelingen die in een jaar hebben plaatsgevonden. Gegeven de inspanningen die al in 2013 hebben plaatsgevonden, verwacht de Rabobank in 2014 weer verbeteringen te kunnen boeken in het AFM Dashboard Klantbelang Centraal. Afwikkeling integratie Friesland Bank Begin 2012 zijn de activiteiten van de Friesland Bank ondergebracht bij de Rabobank Groep. Klanten van Friesland Bank kunnen sinds 2013 terecht bij de kantoren van de lokale Rabobanken. Behalve voor continuering van de dienstverlening aan klanten is er veel aandacht voor de medewerkers van Friesland Bank. Een deel van de medewerkers is inmiddels in dienst getreden bij een van de lokale Rabobanken. Lichte daling kredietportefeuille binnenlands retailbankbedrijf De gevolgen van de zwakke binnenlandse economische omstandig heden waren terug te zien in de ontwikkeling van de kredietporte feuille. De kredietportefeuille private cliënten van het binnenlands retailbankbedrijf daalde in 2013 met 3,3 miljard euro tot 303,1 (306,5) miljard euro. De kredietverlening aan particulieren bestaat nagenoeg geheel uit hypotheken en kwam uit op 211,0 (212,3) miljard euro. Doordat klanten in 2013 meer aflosten op hun hypo theek, daalde deze portefeuille licht. De kredieten aan de handel, industrie en dienstverlening daalden met 2% tot 63,0 (64,4) miljard euro en de kredieten aan de food- en agrisector daalden eveneens met 2% tot 29,1 (29,8) miljard euro. in miljarden euro's 2012 2013 Food en agri HID Particulieren 41 Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 42