De uitvoering van Visie 2016 heeft een forse personeelsreductie tot gevolg; in totaal verdwijnen
er in de periode 2013 tot en met 2016 bij de lokale Rabobanken ongeveer 8.000 arbeidsplaatsen.
Om producten en diensten tegen scherpe prijzen en lage kosten te kunnen aanbieden, is een
bepaalde schaalomvang noodzakelijk. Een aantal kleinere Rabobanken komt niet aan die
benodigde omvang. Van de huidige 129 lokale Rabobanken blijven er in 2016 naar verwachting
ongeveer 100 over. Ook zullen kantoren worden gesloten. Veel kleinere bijkantoren ontvangen
slechts enkele klanten per dag. Hoewel klanten nauwelijks gebruikmaken van deze kantoren,
stuit sluiting vaak op verzet, omdat het verdwijnen van het kantoor wordt ervaren als een
verschraling van de dienstverlening. Door de mogelijkheden van virtuele kanalen en door
bijvoorbeeld kasfuncties onder te brengen in winkels, kan de dienstverlening goeddeels in
stand worden gehouden. De hierboven beschreven maatregelen zullen de kosten substantieel
doen dalen en zullen het resultaat van het binnenlands retailbankbedrijf structureel verbeteren.
Dit verandertraject bij de lokale Rabobanken en Rabobank Nederland is in 2013 in gang gezet
onder de noemer Visie 2016.
Veel Rabobankmedewerkers verloren in het verslagjaar hun baan of kregen te horen dat hun
baan op korte termijn komt te vervallen. De interne bezetting bij het binnenlands retailbank
bedrijf daalde in 2013 met 1.669 fte's en ook voor 2014 wordt een verdere daling van de
bezetting voorzien. Het vertrek van zoveel medewerkers heeft een forse impact en vereist een
grote zorgvuldigheid. Een groot deel van de boventallige medewerkers maakt gebruik van de
regionale mobiliteitscentra die hen begeleiden naar een nieuwe baan.
Niet alleen lokale Rabobanken zijn volop bezig met de stap naar de lokale Rabobank 2016',
ook Rabobank Nederland past haar structuur aan om de lokale Rabobanken in de toekomst
optimaal en efficiënt te kunnen blijven ondersteunen. De activiteiten van Rabobank Nederland
en Rabobank International worden daarbij gegroepeerd in drie commerciële domeinen die
zich richten op respectievelijk de retailactiviteiten in Nederland inclusief het grootbedrijf,
de wholesaleactiviteiten in Nederland en de rural- en retailactiviteiten buiten Nederland.
Daarnaast worden alle operationele en IT-activiteiten samengevoegd en ondergebracht in één
domein. Hetzelfde geldt voor alle ondersteunende activiteiten op het gebied van control en
risicomanagement. In deze opzet is Rabobank International niet langer een apart bestuurd
bedrijfsonderdeel, maar een integraal onderdeel van Rabobank Nederland. Zoals vanouds blijft
het ondernemerschap van de lokale Rabobanken in de nieuwe structuur leidend. In de eerste
helft van 2014 vindt de verdere uitwerking van de nieuwe, geïntegreerde organisatie plaats en
worden de gevolgen voor de personele invulling voor Rabobank Nederland duidelijk. Parallel
aan de inrichting van de nieuwe organisatie wordt gestart met een breed opgezet cultuur- en
leiderschapsprogramma.
Klantbelang centraal
Het belang van de klant is het uitgangspunt van de dienstverlening van de coöperatieve
Rabobank. De Rabobank wil passende advisering, goede service en goede producten leveren
en toegankelijk, betrokken en duurzaam zijn. Er wordt actief gestuurd op het verankeren van
deze uitgangspunten in de dienstverlening. Om te weten en meten of klanten dit ook echt zo
ervaren, is een samenhangende set van prestatie-indicatoren ontwikkeld. Deze geven een
beeld van hoe klanten het advies en de afhandeling van hun dagelijkse bankzaken hebben
ervaren. De indicatoren maken duidelijk wat wel en niet goed gaat en vormen de basis voor
verbeteracties. De marktdirectoraten van Rabobank Nederland rapporteren hierover aan de
raad van bestuur van Rabobank Nederland.
Brede dienstverlening in Nederland