Brede dienstverlening in Nederland Op weg naar de lokale Rabobank van de toekomst In de tweede helft van 2013 kwam er een einde aan de recessie, maar de economische groei was nog zeer beperkt. Mede door de stijging van de werkloosheid lag het consumentenvertrouwen nog op een laag niveau. Er werd meer afgelost op hypotheken en investeringen van bedrijven bleven achter onder invloed van de verwachte krimp van de binnenlandse bestedingen. Hierdoor daalde de kredietportefeuille private cliënten met 1% tot 303,1 miljard euro. De waardeveranderingen kwamen uit op 1.384 miljoen euro of 45 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. Het marktaandeel hypotheken nam af tot 26,0%. Het marktaandeel in de handel, industrie en dienstverlening werd verder uitgebreid tot 44,1 De toevertrouwde middelen stegen met 1% tot 215,7 miljard euro en het marktaandeel sparen daalde licht tot 37,8%. Het programma Visie 2016 had in 2013 een grote impact op het personeel van de lokale Rabobanken. De virtualisering van de dienstverlening gaat gepaard met een betere klantbediening, maar ook met een sterke daling van het aantal arbeidsplaatsen. Het herstel van de spaarmarge en de overgang naar de nieuwe pensioenregeling hadden een positief effect op het resultaat. Het vormen van reorganisatievoorzieningen vanwege het verandertraject Visie 2016 en de hogere doorbelastingen vanuit Rabobank Nederland - mede door toegenomen innovatiekosten - hadden een negatief effect op het resultaat. Rabobank Nederland keerde in 2013, anders dan in 2012, geen dividend uit aan de lokale Rabobanken. Per saldo daalde het nettoresultaat van het binnenlands retail bankbed rijf in 2013 met 40% tot 781 miljoen euro. Strategie binnenlands retailbankbedrijf en Visie 2016 De kernopdracht is het behartigen van de belangen van de leden en klanten van de bank. Klanten moeten voor alle gangbare financiële producten en diensten bij de Rabobank terecht kunnen. Daarnaast is het de ambitie van de Rabobank om in Nederland marktleider te zijn. Marktleiderschap maakt het mogelijk om klanten vanuit een krachtige positie goede producten aan te bieden. Op 11 december 2013 is door de centrale kringvergadering akkoord gegeven op de drie pijlers onder de lokale Rabobank van de toekomst: participeren, adviseren en virtualiseren. De lokale Rabobanken participeren in initiatieven die bijdragen aan de lokale sociaaleconomische ontwikkeling. Een groot deel van de medewerkers bij de lokale Rabobank is actief als adviseur en onderhoudt ook steeds vaker contact met de klant in fysieke en/of virtuele netwerken. Omdat klanten bovendien hun bankzaken in toenemende mate via internet en mobiele kanalen regelen, zet de Rabobank vol in op het virtualiseren van haar dienstverlening. Hierdoor kunnen klanten op ieder gewenst moment beter, sneller en goedkoper geholpen worden. Jaarverslag 2013 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 39