voor de toegenomen transparantie en de wijzigingen in MiFID. Wel heeft de Rabobank kritiek
geleverd op onderdelen van de MiFID. Het afgeven van schriftelijke geschiktheidsverklaringen
bij beleggingsadvies voor elke effectentransactie die gedaan wordt, bijvoorbeeld, heeft geen
meerwaarde maar betekent wel een extra administratieve last die kostenverhogend werkt.
Extraterritoriale werking van regelgeving uit de Verenigde Staten
De Rabobank heeft ook te maken met regelgeving in landen buiten de Europese Unie, vooral
in de Verenigde Staten (VS). De belangrijkste voorbeelden daarvan zijn de Foreign Account Tax
Compliance Act (FATCA) en Dodd-Frank. FATCA is bedoeld om Amerikaanse belastingplichtigen
die buiten de VS tegoeden aanhouden, correct belastingaangifte te laten doen bij de Amerikaanse
belastingdienst (IRS). Op 18 december 2013 heeft het ministerie van Financiën bekendgemaakt
dat het een overeenkomst tot uitwisseling van gegevens heeft gesloten met de Amerikaanse
overheid. Hiermee is de FATCA-wetgeving verankerd in de Nederlandse wet. Als gevolg hiervan
zijn alle Nederlandse financiële instellingen met ingang van 1 juli 2014 bij wet verplicht
gegevens van klanten die mogelijk belastingplichtig zijn in de VS, op te vragen en door te geven
aan de Nederlandse belastingdienst. De Nederlandse belastingdienst geeft vanaf 2015 deze
gegevens door aan de IRS. Dodd Frank, het tweede voorbeeld, betreft een federale herziening
van de regelgeving voor financiële instellingen met nieuwe wetgevingsinitiatieven die lijken op
de Europese hervormingsagenda, maar die qua vormgeving en rapportage-eisen op belangrijke
punten verschillen. Deze regels zijn van toepassing op veel Nederlandse instellingen, doordat
zij in de VS actief zijn of transacties doen met Amerikaanse partijen. De Rabobank beziet wat
Dodd-Frank betekent voor Nederlandse banken en voor de Rabobank. De Amerikaanse regels
zijn gedetailleerd en hebben implicaties voor rapportage, administratie en compliance.
Nederlandse maatregelen en advies van Commissie Structuur Bankwezen
Behalve met de internationale agenda heeft de Rabobank te maken met een eigen nationale
hervormingsagenda. Belangrijk zijn kabinetsvoorstellen voor de toekomst van de financiële
sector en het advies van de Commissie Structuur Bankwezen (commissie-Wijffels). In de kabinets
voorstellen wordt rekening gehouden met de Europese agenda en wordt ingegaan op de
aanbevelingen van de commissie-Wijffels. Het rapport van de commissie legt de nadruk op het
weerbaarder maken van de bankensector door hogere buffers en op een betere bescherming
van belastingbetalers. De Rabobank heeft het rapport verwelkomd als een belangrijke integrale
bijdrage aan de discussie over hervormingen in de bankensector. Het is en blijft voor de finan
ciële sector nu bovenal belangrijk om de buffers te verhogen en om bail-in te ontwikkelen.
Dat wil zeggen dat de voorwaarden worden gecreëerd waaronder verschaffers van vreemd
vermogen ook meebetalen als een bank in de problemen komt. Vanwege de interne markt in
Europa en het gelijke speelveld moet dit op internationaal niveau gebeuren. Wijffels pleit daar
dan ook terecht voor. Wel waarschuwt de Rabobank voor een Alleingang' in Europa met de
invoering in Nederland van een hogere leverage ratio. Dat laatste is namelijk één van de aan
bevelingen in het rapport die door het kabinet is overgenomen. Deze maatregel leidt tot een
internationaal ongelijk speelveld, en dat terwijl er nu juist een Europese Bankenunie wordt
opgezet met gelijke normen.
Ontwikkelingen op de woningmarkt
Over dit onderwerp is gesproken met verschillende stakeholders in de woningmarkt, waaronder
ook met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarbij zijn onder meer de 'Blokhypotheek' en
de restschuldenproblematiek onder de aandacht gekomen. Een goed functionerende woning
markt is essentieel voor de Nederlandse economie. Evenals de daarmee samenhangende
kansen voor de bouw en voor aanverwante sectoren. Hiervoor is stabiel en voorspelbaar over
heidsbeleid nodig. Nadat de kabinetsmaatregelen in het begin van het jaar duidelijk werden,
Jaarverslag 2013 Rabobank Groep