vraagstukken. Medewerkers van de Rabobank spreken over de hervormingen in de financiële sector primair met het ministerie van Financiën, De Nederlandsche Bank, de Autoriteit Financiële Markten, de Vaste Commissie Financiën van de Tweede Kamer, VNO-NCW, de Europese Commissie, het Europese Parlement en de Europese Centrale Bank. Soms gebeurt dit recht streeks en soms loopt dit via de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de European Association of Cooperative Banks (EACB) of de European Banking Federation (EBF). Overigens hecht de Rabobank ook aan goed contact met andere ministeries, zoals Economische Zaken, Buitenlandse Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Voor het contact met EU-instellingen is ook een vertegenwoordiger aangesteld. De Rabobank streeft er dus naar om regelmatig met alle relevante beleidsmakers contact te onderhouden. In dit kader heeft de Rabobank in 2013 bijvoorbeeld deelgenomen aan de Ronde Tafel Toekomst Banken in deTweede Kamer. Daarnaast heeft de bestuursvoorzitter een keynote- speech gehouden bij het Sustainable Finance Lab over de toekomst van het bankwezen. Voorts heeft de Rabobank in 2013 voor verschillende politieke partijen en ambtenaren van ministeries werkbezoeken georganiseerd. Daarbij is onder meer gesproken over de Bankenunie, de struc tuur van de bankensector, de woningmarkt en de kredietverlening. Op de corporate website van de Rabobank zijn position papers over deze onderwerpen terug te vinden. Europese regelgeving bepaalt overgrote deel van hervormingsagenda In Brussel worden zeer veel wetgevingsinitiatieven in gang gezet. Flier kunnen er maar enkele besproken worden. Het meest in het oog springend waren in 2013 de Europese richtlijn en verordening voor hogere kapitaalbuffers (CRD 4 en CRR) en de voorbereiding van de Europese Bankenunie, die direct Europees toezicht houdt op de ongeveer 130 grootste banken, waar onder de Rabobank. Nauw verband hiermee houden de besluiten over de vorming van resolutie fondsen, een Europese richtlijn voor herstel en resolutie en bail-in. Deze hervormingen beogen de bankensector stabieler te maken. Door een versterkte Europese basis ontstaat bovendien een gelijker speelveld. Hiertoe is meermalen met Europese en Nederlandse beleidsmakers gesproken. De Rabobank heeft via de belangenverenigingen suggesties ingebracht voor richtlijnen die daartoe in Brussel worden opgesteld, en voor de Nederlandse inzet bij vergaderingen van de Europese beleidsorganen. De Rabobank steunt de richting van de hervormingen. Wel bepleit de Rabobank om bepaalde voorwaarden op te nemen. Zo is de Rabobank voorstander van één toezichtraamwerk voor banken (het Single Supervisory Mechanism) als voldaan is aan goede, sluitende afspraken tussen ECB en DNB, als er helderheid bestaat over de beslissingsbevoegd heid van DNB respectievelijk ECB en als er duidelijkheid is over rechtszekerheid bij beslissingen van de ECB. In geval van discussie over beslissingen moeten die op Europees niveau voorge legd kunnen worden, bijvoorbeeld bij een speciale kamer van het Europese Hof. De Rabobank acht een gezamenlijk Europees resolutiefonds pas aanvaardbaar bij adequaat en goed geregeld Europees toezicht én als er een goede entreetoets is voor deelnemende banken aan het fonds. Een belangrijk Europees dossier is de voortgang van de Single Euro Payment Area (SEPA). Plet girale betalingsverkeer wordt per 1 augustus 2014 gemigreerd naar één Europese standaard. De betaaladministraties van alle Europese bedrijven en banken moeten dan voldoen aan dezelfde Europese normen voor verwerking van girale betalingen en incasso's. Achter de schermen is zeer veel werk verzet om deze nieuwe situatie te verwezenlijken, vergelijkbaar met de voorbereidingen van de invoering van de euro. Een andere Europese richtlijn met veel impact op banken is de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID). De Europese Commissie heeft de MiFID herzien met het oog op marktregulering en beleggersbescherming. Belangrijke elementen in de herziening zijn een verbetering van de transparantie en meer bevoegdheden voor toezichthouders om regelgeving af te dwingen. De Rabobank staat open Duurzaamheid

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 36