In alle landen waar zij actief is draagt de Rabobank belasting af in overeenstemming met doel en strekking van de wet. Daarnaast houdt ze zich niet bezig met kunstmatige verlaging van de effectieve belastingdruk. Dit betekent uiteraard niet dat de Rabobank méér belasting afdraagt dan redelijkerwijs uit de wet voortvloeit, ook op fiscaal gebied aanvaardt de onderneming geen onnodige lasten. Termen als 'fair share' en 'een redelijke wetstoepassing' blijven bovendien altijd vatbaar voor discussie. In dit verband streeft de Rabobank dan ook niet naar absolute juistheid en consistentie, maar legt de gemaakte keuzes en mogelijke twijfelpunten altijd transparant voor aan de bevoegde belastingautoriteiten. De Rabobank stelt hen tijdig in de gelegenheid om hun visie kenbaar te maken en zij betrekt deze visie in haar overwegingen voor de te maken keuze. Door bancaire investeringen in en betrokkenheid bij lokaal gevestigde financiële instellingen probeert de Rabobank een positieve bijdrage aan de economie van ontwikkelingslanden te leveren. Hetzelfde geldt voor de charitatieve activiteiten van Rabobank Foundation. De Rabobank heeft niet tot doel om in of via ontwikkelingslanden betrokken te zijn bij fiscale structuren die leiden tot een lagere belastingafdracht. Klantdialoog Het doel van de klantdialoog van de Rabobank is om risico's op milieu-, sociale en governance- kwesties (zoals mensenrechten, biodiversiteit en andere onderwerpen) verbonden aan finan ciële producten en diensten bespreekbaar te maken met klanten en de negatieve effecten daarvan te beperken. In 2013 ontwikkelde de Rabobank een systematische en gestructureerde benadering om met klanten in gesprek te gaan in geval van controverses rond klanten. Daarnaast worden de risicoanalyses van klanten verbeterd om risico's vroeg te identificeren en proactief met klanten te bespreken om problemen in hun bedrijfsvoering of waardeketens te voorkomen. De basis voor het engagementproces is het duurzaamheidsbeleid van de Rabobank voor 12 sectoren, en het beleid op de thema's mensenrechten en biodiversiteit. Dit beleid is bepalend voor het financieringsproces en de gesprekken met klanten over internationaal aanvaarde normen en standaarden en de minimumnormen van de Rabobank. Een voorbeeld van de klantdialoog zijn de gesprekken in de palmoliesector. Deze dialoog werd op een aantal manieren gevoerd: (1) dialoog met individuele klanten over de risico's en de mogelijkheden om de bedrijfsvoering te verbeteren naar aanleiding van beschuldigingen over niet-naleving van de internationale normen en standaarden die door de Round Table on Sustainable Palm Oil (RSPO) zijn opgesteld; (2) dialoog met klanten via de RSPO vanuit de rol van de Rabobank als bestuurslid; en (3) gezamenlijke dialoog namens hun financieel dienst verleners met palmolieklanten over verschillende onderwerpen. Gedurende 2013 was de Rabobank met vijf klanten in dialoog over onderwerpen variërend van duurzaam landbeheer van palmolieplantages tot mensenrechtenkwesties. Dialoog met overheden Voor banken was 2013 een jaar vol nieuwe wetgevingsinitiatieven, vooral uit Europa. In dit onderdeel van het jaarverslag worden de voor de Rabobank belangrijkste dossiers aangegeven die in 2013 aan de orde zijn geweest, met welke instanties daarover gesproken is en welke standpunten de Rabobank daarbij heeft ingenomen. Stakeholders in politiek Den Haag en Brussel Vanwege de impact op haar klanten en bedrijfsvoering volgt de Rabobank nauwgezet de ont wikkelingen in politiek Den Haag en Brussel. De Rabobank wil bijdragen aan goede wetgeving en beleid, effectief en gedragen, en gesprekspartner zijn voor verschillende maatschappelijke Jaarverslag 2013 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 35