In alle landen waar zij actief is draagt de Rabobank belasting af in overeenstemming met doel
en strekking van de wet. Daarnaast houdt ze zich niet bezig met kunstmatige verlaging van de
effectieve belastingdruk. Dit betekent uiteraard niet dat de Rabobank méér belasting afdraagt
dan redelijkerwijs uit de wet voortvloeit, ook op fiscaal gebied aanvaardt de onderneming geen
onnodige lasten. Termen als 'fair share' en 'een redelijke wetstoepassing' blijven bovendien altijd
vatbaar voor discussie. In dit verband streeft de Rabobank dan ook niet naar absolute juistheid
en consistentie, maar legt de gemaakte keuzes en mogelijke twijfelpunten altijd transparant voor
aan de bevoegde belastingautoriteiten. De Rabobank stelt hen tijdig in de gelegenheid om hun
visie kenbaar te maken en zij betrekt deze visie in haar overwegingen voor de te maken keuze.
Door bancaire investeringen in en betrokkenheid bij lokaal gevestigde financiële instellingen
probeert de Rabobank een positieve bijdrage aan de economie van ontwikkelingslanden te
leveren. Hetzelfde geldt voor de charitatieve activiteiten van Rabobank Foundation. De Rabobank
heeft niet tot doel om in of via ontwikkelingslanden betrokken te zijn bij fiscale structuren die
leiden tot een lagere belastingafdracht.
Klantdialoog
Het doel van de klantdialoog van de Rabobank is om risico's op milieu-, sociale en governance-
kwesties (zoals mensenrechten, biodiversiteit en andere onderwerpen) verbonden aan finan
ciële producten en diensten bespreekbaar te maken met klanten en de negatieve effecten
daarvan te beperken. In 2013 ontwikkelde de Rabobank een systematische en gestructureerde
benadering om met klanten in gesprek te gaan in geval van controverses rond klanten.
Daarnaast worden de risicoanalyses van klanten verbeterd om risico's vroeg te identificeren en
proactief met klanten te bespreken om problemen in hun bedrijfsvoering of waardeketens te
voorkomen. De basis voor het engagementproces is het duurzaamheidsbeleid van de Rabobank
voor 12 sectoren, en het beleid op de thema's mensenrechten en biodiversiteit. Dit beleid is
bepalend voor het financieringsproces en de gesprekken met klanten over internationaal
aanvaarde normen en standaarden en de minimumnormen van de Rabobank.
Een voorbeeld van de klantdialoog zijn de gesprekken in de palmoliesector. Deze dialoog werd
op een aantal manieren gevoerd: (1) dialoog met individuele klanten over de risico's en de
mogelijkheden om de bedrijfsvoering te verbeteren naar aanleiding van beschuldigingen
over niet-naleving van de internationale normen en standaarden die door de Round Table on
Sustainable Palm Oil (RSPO) zijn opgesteld; (2) dialoog met klanten via de RSPO vanuit de rol
van de Rabobank als bestuurslid; en (3) gezamenlijke dialoog namens hun financieel dienst
verleners met palmolieklanten over verschillende onderwerpen.
Gedurende 2013 was de Rabobank met vijf klanten in dialoog over onderwerpen variërend van
duurzaam landbeheer van palmolieplantages tot mensenrechtenkwesties.
Dialoog met overheden
Voor banken was 2013 een jaar vol nieuwe wetgevingsinitiatieven, vooral uit Europa. In dit
onderdeel van het jaarverslag worden de voor de Rabobank belangrijkste dossiers aangegeven
die in 2013 aan de orde zijn geweest, met welke instanties daarover gesproken is en welke
standpunten de Rabobank daarbij heeft ingenomen.
Stakeholders in politiek Den Haag en Brussel
Vanwege de impact op haar klanten en bedrijfsvoering volgt de Rabobank nauwgezet de ont
wikkelingen in politiek Den Haag en Brussel. De Rabobank wil bijdragen aan goede wetgeving
en beleid, effectief en gedragen, en gesprekspartner zijn voor verschillende maatschappelijke
Jaarverslag 2013 Rabobank Groep