Het Dutch Greentech Fund (DGF) is een venturecapitalfonds dat investeert in ambitieuze ondernemers met baanbrekende innovaties die bijdragen aan verduurzaming binnen de food agri, bio-based en cleantech sectoren. DGF is een samenwerking van de Rabobank, TU Delft, Wageningen UR en WNF. Het fonds investeert tot maximaal 2,5 miljoen euro per bedrijf in de vorm van risicokapitaal. Voorbeelden van bedrijven waarin DGF heeft geïnvesteerd zijn: Meatless, een bedrijf dat plantaardige vezels produceert die worden verwerkt in vegetarische en samengestelde vleesproducten, en Ampyx Power dat een innovatieve 'Airborn Wind Energy'-technologie heeft ontwikkeld. Protix Biosystems en Waste2Chemical zijn voorbeelden van investeringen door DGF in een circulaire economie. Meer informatie is te vinden op www.dutchareentechfund.nl. Het Rabo Rural Fund geeft toegang tot financiering aan boerencoöperaties en het midden- en kleinbedrijf in ontwikkelingslanden, met als doel de welvaart van kleine producenten te verhogen. Het belangrijkste middel is handelsfinancieringen voor de export in onder meer koffie, cacao, katoen, noten, pepers en suikers. Het Rabo Rural Fund verleende in 2013 financie ringen en garanties ter waarde van 10,5 miljoen euro aan 27 projecten. Cordaid is mede investeerder in het Rabo Rural Fund. Eind 2013 werd nog een nieuw fonds opgericht waarin impactinvesteerders en sociaal onder nemers in ontwikkelingslanden en opkomende markten bij elkaar gebracht worden. In het Inclusive Business Fund werkt Rabobank Foundation samen met ICCO en het BoP Innovation Center. Het is de bedoeling dat meer partijen aanhaken om het fonds financieel draagkrachtiger te maken. In 2013 zijn er nog geen financieringen verstrekt vanuit dit fonds. De Rabobank onderzoekt de mogelijkheden om nog meer in te zetten op impact investing en heeft de ambitie om verder te groeien in de financiering en dienstverlening aan klanten in sectoren met positieve maatschappelijke impact. Deze klanten helpt de Rabobank bij het plaatsen van aandelen en obligaties. Verder zullen producten en diensten aan het assortiment toevoegen die zich niet alleen richten op financieel rendement, maar ook expliciet op het genereren van een positieve maatschappelijke impact, zoals impactdeposito's. De Rabobank startte in 2013 in samenwerking met PGGM en FMO de Impact Alliance: een initiatief om gezamenlijk de methodologie voor het meten en monitoren van de maatschappelijke impact verder te ontwikkelen en toe te passen. Maatschappelijke dialoog De Rabobank is een maatschappelijk betrokken onderneming die actief de dialoog aangaat met stakeholders over zaken die grote impact hebben op de bank, haar klanten en de samenleving. De volgende stakeholdersgroepen worden onderscheiden: klanten, medewerkers, belangen organisaties van klanten, overheden en maatschappelijke organisaties (ngo's). De dialoog kan geïnitieerd worden door de stakeholders, andersom nodigt de Rabobank maatschappelijke organisaties die deskundig zijn en bereid tot dialoog uit hun zienswijze te geven bij de totstand koming van nieuw beleid van de Rabobank. Ten slotte vindt met een aantal maatschappelijke organisaties structureel periodiekoverleg plaats. 31 Duurzaamheid

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 32