Strategie
Strategisch Kader 2013- 2016:
coöperatief, solide en duurzaam
De Rabobank wil dicht bij de klant zijn, midden in de samenleving staan en
zich richten op een duurzame ontwikkeling. De bancaire producten en
diensten moeten zo eenvoudig mogelijk zijn en voorzien in een daadwerke
lijke klantbehoefte. De Rabobank is een universele relatiebank, zowel in
Nederland als elders in de wereld. Ze wil dat blijven, op basis van haar
coöperatieve oriëntatie en uitgangspunten. De medewerkers vervullen
daarbij en sleutelrol. Een solide bank betekent onder andere adequate
kapitaal- en liquiditeitsbuffers. Om deze te realiseren zal de groei van de
reserves moeten toenemen en zullen de toevertrouwde middelen sneller
moeten groeien dan de kredietverlening. Maatregelen zijn genomen om de
gewenste bewegingen in gang te zetten. In Visie 2016 zijn de ambities voor
de lokale Rabobanken en Rabobank Nederland nader uitgewerkt. Een
belangrijk element daarin is dat het kostenniveau van het binnenlands
retailbankbedrijf van 4,5 miljard euro in 2011 terug moet naar 4 miljard euro
in 2016. Ook is de nieuwe duurzaamheidsstrategie inmiddels opgesteld.
Hoewel de Rabobank er in 2016 anders zal uitzien, blijft ze een coöperatieve,
solide en duurzame bank.
Versterking van het coöperatieve karakter
Vanuit haar coöperatieve oorsprong en structuur kiest de Rabobank het klantbelang als vertrek
punt in haar dienstverlening. Daarbij hanteert ze een langetermijn-oriëntatie. Volgens haar
coöperatieve beginselen probeert de Rabobank haar klanten altijd verantwoord te helpen, ook
in economisch moeilijke tijden. Om onderscheidend te blijven moet de coöperatieve identiteit
versterkt worden. Daarom ontplooit de Rabobank initiatieven om de invloed en betrokkenheid
van leden te vergroten. In december 2013 besloot de centrale kringvergadering dat de Rabobank
haar coöperatieve missie nadrukkelijker gaat koppelen aan de bancaire dienstverlening.
Dat gebeurt op de eerste plaats in de dagelijkse financiële dienstverlening aan de klant, maar
daarnaast ook door meer te participeren in lokale en virtuele netwerken.
Marktbediening in Nederland
In Nederland is het de ambitie van de Rabobank om klanten vanuit een krachtige positie
passende producten te bieden. Er is voldoende schaal nodig om aan productontwikkeling en
productinnovatie te kunnen doen en om efficiënt te kunnen opereren. Door het marktleider
schap in Nederland kan de Rabobank die vereiste schaal bereiken. De Rabobank is marktleider
in de spaarmarkt, in het midden- en kleinbedrijf, in het grootzakelijke segment en in de food- en
agrimarkt. De Rabobank wil deze leidende posities vasthouden en selectief versterken waar ze
nog achterblijven bij de ambities. Hoewel het marktaandeel van de Rabobank in de hypotheek
markt terugliep in 2013, heeft ze met de lokale Rabobanken en Obvion nog steeds een stevige
positie in deze markt.
19 Strategie