Reikwijdte Code Banken Lokale Rabobanken De Rabobank Groep voert beleid voor een groepsbrede toepassing van de Code Banken door alle in Nederland gevestigde groepsentiteiten, inclusief de lokale Rabobanken. Dit betreft bijvoorbeeld het beleid met betrekking tot risicomanagement, audit en beloningen. Waar de Code Banken spreekt over de raad van bestuur en de raad van commissarissen, heeft dat - gezien de structuur van de Rabobank Groep - betrekking op de organen van Rabobank Nederland en dus niet op de directie en de raad van commissarissen van iedere individuele lokale Rabobank. De Code Banken is dan ook niet van toepassing op individuele lokale Rabobanken. Dochters en andere organisatieonderdelen Binnen de Rabobank Groep rapporteert Rabo Vastgoedgroep zelfstandig over de toepassing van de Code Banken. Over de toepassing van de Code Banken door De Lage Landen wordt in dit jaarverslag geconsolideerd gerapporteerd, omdat De Lage Landen zelf geen jaarverslag publiceert. Gelet op het groepsbeleid voor risicomanagement, audit en beloningen voldoet De Lage Landen volledig aan de betreffende bepalingen van de Code Banken. De samenstelling en het functioneren van de raad van commissarissen van De Lage Landen reflecteren het feit dat De Lage Landen een volledige dochteronderneming is van Rabobank Nederland. Friesland Bank is in 2012 samengegaan met de Rabobank. De volledige integratie van Friesland Bank zal enkele jaren duren. Vanwege de integratie is Friesland Bank niet in staat de Code Banken volledig toe te passen. Om die reden wijkt Friesland Bank dan ook af van de volgende bepalingen: 2.1.5, 2.1.8, 2.1.9, 2.1.10, 2.2.1, 3.1.3, 3.1.4, 3.1.6, 3.2.2, 4.1 en 4.2 (zie separate bijlage bij dit jaarverslag op de corporate website). Rabobank: klantbelang en beheersing van risico's als uitgangspunt Vanzelfsprekend onderschrijft de Rabobank het belang van de Code Banken en beschouwt ze de Code als een belangrijke leidraad voor de sector om de inrichting en werking van interne functies te verbeteren. Governance: raad van bestuur Belangrijke onderwerpen uit dit deel van de Code Banken zijn zorgplicht (de klant centraal) en de moreel-ethische verklaring. Klantbelang centraal Voor de coöperatieve Rabobank is het belang van de klant het belangrijkste uitgangspunt voor de dienstverlening. Liet is de ambitie van de Rabobank om de klant zo goed en zorgvuldig mogelijk te bedienen, waarbij zijn belang centraal staat. Dit is verankerd in de Gedragscode Rabobank Groep en het Ambitiestatement van de Rabobank. De Rabobank heeft een coöpera tieve organisatiestructuur met zelfstandige banken die richting hun klanten handelen vanuit de drie pijlers: betrokken, dichtbij en toonaangevend. Doordat iedere lokale Rabobank een ledenraad heeft ingericht, kunnen klanten de koers van de bank beïnvloeden en bewaken. Ook houden de lokale raden van commissarissen toezicht op het handelen van de lokale Rabobank, waarbij het belang van de klant voorop staat. Dit zijn essentiële aspecten van de lokale governance van lokale Rabobanken om klantgericht handelen te kunnen waarborgen. Het centrale beleid dat door Rabobank Nederland wordt voorgesteld en uitgevoerd, wordt slechts uitgevoerd wanneer de vaste afvaardiging van de lokale directies en raden van commissarissen hiermee hebben ingestemd. Ook op centraal niveau klinkt daarom de stem van de klant door in de besluitvorming. In het hoofdstuk Corporate Governance staat de unieke coöperatieve governance van de Rabobank nader beschreven. 112 Jaarverslag 2013 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 113