Daarnaast waren er afdelingsbijeenkomsten gericht op 50-plussers en op medewerkers die te maken zouden krijgen met reorganisaties. Medewerkers werden gestimuleerd aan workshops deel te nemen, zoals aan de loopbaanserie Onderweg naar Morgen. Daarnaast namen medewerkers deel aan de inzetbaarheidsprogramma's NuAanzet (voor de doelgroep onder de 45 jaar) en BlijvendAanzet (voor boven de 45). Voor een tijdelijke ervaringsplek bemiddelt Connect4U medewerkers binnen de Rabobank Groep. Binnen Rabobank International biedt Jobswap medewerkers de kans een week van baan te wisselen. De Credittafel bood kansen voor een kredietrisicomanagementopdracht of-stage binnen de Rabobank Groep. Ook is begonnen met regionale talenttafels om vraag en aanbod van talenten bij elkaar te brengen. Mobiliteitscentra Samen Werkt! en Nieuw Perspectief In 2016 zullen er minder medewerkers zijn, en bovendien zullen veel medewerkers andere functies vervullen. Medewerkers die niet herplaatst kunnen worden binnen de Rabobank- organisatie, worden zorgvuldig gefaciliteerd bij het vinden van een nieuwe baan. De Rabobank voelt een grote verantwoordelijkheid om medewerkers hierbij te ondersteunen. Begeleiding van werk naar werk is dan ook het uitgangspunt van het sociaal plan. Professionele begeleiding van werk naar werk en eenduidige toepassing van het sociaal plan zijn uitgangspunten van het Rabobank Mobiliteitscentrum Samen Werkt! Dit bestaat uit een aantal regionale mobiliteitscentra met flexibel opererende teams van migratiemanagers die nauw samenwerken met twee professionele externe partijen. Samen Werkt! is in september gestart. Inmiddels hebben 701 boventallige medewerkers zich aangemeld. Boventallige statutair directieleden van lokale Rabobanken en medewerkers van Rabobank Nederland worden begeleid door het mobiliteitscentrum van Rabobank Nederland met de naam Nieuw Perspectief. Overige ontwikkelingen Geschillenregeling en klokkenluidersregeling De Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen (GRA) heeft tot doel geschillen zoveel mogelijk door de manager en medewerker zelf naar een oplossing te begeleiden. Het aantal geschillen dat in 2013 in behandeling werd genomen, was nagenoeg hetzelfde als in 2012: er werden 265 (2012: 257) geschillen behandeld. Van deze geschillen werden er 245 in 2013 gemeld, de overige geschillen waren in 2012 ontstaan en liepen door in 2013. Het merendeel van deze geschillen ging over toekomstmogelijkheden gerelateerd aan het functioneren van de medewerker en aan organisatieveranderingen. De overige geschillen hadden betrekking op het functioneren zelf, reorganisatie, arbeidsvoorwaarden of werkrelatie. De meest toegepaste behandeling van geschillen is door middel van advisering (218). Er heeft 8 keer bemiddeling en 25 keer mediation plaatsgevonden. Voorts heeft de Geschillen commissie Arbeidsverhoudingen voor 14 geschillen een bindende uitspraak gedaan. Per 1 mei 2013 trad de nieuwe cao in werking met als onderdeel een sociaal plan. De geschillen over boventalligheid zijn in de rapportage van de Geschillenregeling meegenomen. Het secretariaat voor de Centrale Bezwaarcommissie Sociaal Plan werd aan de Geschillenregeling toegevoegd; de aan deze Commissie voorgelegde formele bezwaren zijn echter niet in deze rapportage opgenomen. De lokale Rabobanken en Rabobank Nederland beschikken over een Regeling Interne Melding Misstanden (klokkenluidersregeling). Op grond van deze regeling is een externe vertrouwenspersoon benoemd bij wie medewerkers misstanden kunnen melden. Medewerkers van een aantal dochters van Rabobank Nederland kunnen eveneens van deze regeling gebruikmaken. Rabo Vastgoedgroep en De Lage Landen beschikken over een eigen klokkenluidersregeling. Medewerkers van buitenlandse vestigingen kunnen gebruikmaken van lokale meldingsregelingen of van hetïrusted Persons Network (TPN) dat door KPMG wordt aangeboden. De Lage Landen is bezig een dergelijke regeling in te stellen. Jaarverslag 2013 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 105