risico op uitval door ervaren werkdruk en/of werkstress. (Bij 29% van de medewerkers is er
sprake van een verhoogde werkdruk, bij 15% van werkstress.) In 2013 heeft 39% (2012:43%) van
de medewerkers zich niet ziek gemeld. Van degenen die zich hadden ziek gemeld, was 81%
binnen een week weer hersteld.
Het verzuimpercentage van de Rabobank Groep is in 2013 uitgekomen op 3,46% (2012: 3,66%).
Dat is een daling met 0,2% ten opzichte van 2012. Hiermee komt het verzuimpercentrage
onder de in het Arbobeleidskader gestelde norm van 3,7%. De meest voorkomende redenen
van verzuim zijn psychische klachten (48%; 2012:45%) en klachten van het bewegingsapparaat
(18%; 2012: 16%).
In 2013 vulden 7.076 medewerkers - van in totaal 31 lokale Rabobanken en 15 eenheden van
Rabobank Nederland een vragenlijst uit het Arbo-totaalonderzoek in. Dit onderzoek vindt
gemiddeld iedere twee jaar plaats en geeft specifieke en duidelijke feedback van medewerkers
over de werkbeleving, werkomgeving, wettelijke verplichtingen, ongewenste omgangsvormen,
werkstress en gezondheid. Met het Arbo-totaalonderzoek krijgt de bank of eenheid informatie
over de 'gezondheid'van de bank. Medewerkers krijgen een individuele terugkoppeling waarin
onder meer wordt verwezen naar de voorlichting en de interventies op het HR Portaal en de
dienstverlening van de Arbodienst.
Op het interne HR Portaal zijn twee digitale Ra bobank-te sten ter beschikking gesteld:
de vitaliteitsscan en de veerkrachttest. Hiermee kan een medewerker zelf zijn vitaliteit en
veerkracht meten. De tests verwijzen naar het aanbod van de Rabobank om de vitaliteit en
veerkracht te verhogen.
Jaarlijks evalueert de Arbodienst Rabobank Groep de activiteiten van vertrouwenspersonen.
Hiermee ontstaat inzicht in het aantal en de aard van de meldingen die bij de vertrouwens
personen binnenkomen. In 2013 is 70% (2012: 66%) van de vertrouwenspersonen benaderd.
Het gemiddelde aantal meldingen per vertrouwenspersoon was 3,3 (2012: 2,2). Het ging bij
deze meldingen om een arbeidsconflict, ongewenst gedrag (pesten, agressie, discriminatie en
seksuele intimidatie) of een interne misstand.
Strategische Resource Planning
Het afgelopen jaar is onder leiding van de afdeling HR de Rabobank Strategische Resource
Planning (SRP) ontwikkeld. SRP is een proces dat de lokale Rabobanken helpt de huidige
formatie en bezetting af te zetten tegen de toekomstig gewenste formatie en bezetting, en
om vervolgens planmatig naar de gewenste situatie toe te groeien. SRP richt zich op de
kwaliteit van medewerkers én op de kwantiteit. Hiermee wordt voor het eerst op een
eenduidige, gelijktijdige en integrale manier aan lokale Rabobanken inzicht gegeven in de
personele effecten van vernieuwingsprogramma's, evenals een vergelijking met 'best practice
banken'en de benodigde kwaliteit van medewerkers in de toekomst. Dit biedt de basis om over
de gewenste ontwikkeling van zijn functioneren met de medewerker te spreken en plannen te
maken om die ontwikkeling te realiseren. De inzichten van SRP helpen om een inschatting te
maken waar zich personele krimp zal voordoen als gevolg van Visie 2016, en hoe een bank deze
kan krimp tot stand kan brengen.
Instrumenten voor inzetbaarheid
In het jaar dat Visie 2016 werd gepresenteerd was er een groeiende aandacht voor inzetbaarheid:
behoud van werk nu en voor de toekomst, binnen of buiten de Rabobank. Het virtueel portaal
met loopbaaninstrumenten nodigt de medewerker uit zelf hierin de regie te nemen. In 2013
waren er ruim 10.350 bezoekers van de site met gratis loopbaantesten; 12.040 testen werden
afgerond. Door lokale Rabobanken werden inzetbaarheidsmarkten georganiseerd met stands en
workshops. Op de Professional Community Day werden presentaties van het nieuwe curriculum
en van loopbaanmogelijkheden binnen Rabobank Nederland en International gehouden.
Medewerkers