aandacht besteed aan gewenst gedrag en wordt een discussie over individueel en teamgedrag gestimuleerd. Ook zal er een heroriëntatie plaatsvinden van het internationale beleid op het gebied van beoordeling. Daarin wordt gekeken naar wat medewerkers bereiken, maar ook nadrukkelijk naar de manier waarop zij dat doen. Vervolgens wordt daar proactief feedback op gegeven. Investeren in medewerkers Het belang van de klant en diens veranderende wensen vormen de basis voor de veranderingen die leiden tot de bank van de toekomst. Niet alleen zullen er dan minder functies en minder medewerkers benodigd zijn. Er worden ook andere resultaten en competenties van medewerkers verwacht. Daarom is er veel aandacht voor het ontwikkelen van leiderschap. Klantbelang centraal verankerd in Performance Management Van medewerkers wordt verwacht dat zij hun kennis en competenties actueel houden en zich blijven ontwikkelen. De Performance Management (PM)-gesprekscyclus die hiervoor binnen de bank gebruikt wordt, speelt hierin een belangrijke rol. Manager en medewerker spreken hierin resultaat- en competentiedoelstellingen voor het komende kalenderjaar af. Deze dialoog is erop gericht de goede dingen goed te doen. Het uitgangspunt van de dienstverlening is daarbij steeds om het klantbelang centraal te stellen. Vakbekwaamheid In 2013 kreeg deskundigheid een nieuwe impuls door de nieuwe wettelijke eisen rond de Wft (Wet Financieel Toezichtj-vakbekwaamheid die per 1 januari 2014 ingaat. Alle adviseurs op Wft-gebieden zullen over externe erkende diploma's moeten beschikken als zij zelfstandig willen adviseren. Om te voldoen aan de nieuwe wetgeving geldt een overgangstermijn van twee jaar (tot 1 januari 2016). In 2013 zijn alle wettelijke vereisten vertaald naar vereisten per functie binnen de bank en zijn medewerkers geholpen zich goed op de aanstaande diplomering voor te bereiden. Voor de adviseurs van de bank betekent dit dat 13.000 medewerkers samen zo'n ruim 20.000 diploma's moeten halen. De nieuwe eisen sluiten hiermee goed aan op de ambities van de Rabobank om in 2016 de beste adviesbankte zijn. Vakmanschap Het programma voor permanente educatie (PE) voor directeuren en commissarissen van lokale Rabobanken is in het afgelopen jaar verder uitgebreid. De nadruk in het opleidingsaanbod komt steeds meer te liggen op korte, actuele bijeenkomsten met een directe toepasbaarheid voor de rol van de bestuurder of het directielid. Bovendien zijn er bijeenkomsten geweest in het kader van de achtergrondvisie en implementatie van Visie 2016. In 2014 wordt deze trend voortgezet met een geactualiseerd aanbod van PE-programma's. Ook leden van de raad van bestuur en de raad van commissarissen van Rabobank Nederland hebben deelgenomen aan verschillende bijeenkomsten op het gebied van PE. Leiderschap Sterk (persoonlijk) leiderschap is nodig om de veranderingen goed te begeleiden en vorm te geven. Op groepsniveau biedt de Rabobank programma's voor talenten, evenals een managementcurriculum. In 2013 namen aan de talentprogramma's 86 medewerkers deel, zowel van lokale Rabobanken, Rabobank Nederland en Rabobank International als van dochters. Hierbij lag de focus op het ontwikkelen van een eigen leiderschapsstijl die past bij de coöperatieve identiteit van de Rabobank. Het managementcurriculum is voor alle managers toegankelijk en is sterk gericht op leiderschap tijdens veranderingsprocessen en het managen van processen. Hier deden 301 managers aan mee. De Rabobank Management Gesprekken met 198 deelnemers leveren de deelnemers de basisvaardigheden op die noodzakelijk zijn om de Medewerkers

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2013 | | pagina 102