Gedragscode Rabobank Groep
Kruislingse garantieregeling binnen de Rabobank Groep
Lokale Rabobanken
governance in overeenstemming gebracht met de Code Banken. Voor meer informatie over
de naleving van de Code Banken door de Rabobank wordt verwezen naar het hoofdstuk Code
Banken in dit jaarverslag en een separate bijlage bij dit jaarverslag op www.rabobank.com/
jaarverslagen.
De wijze waarop de Rabobank Groep in de wereld wil staan, wordt bepaald door vier kern
waarden die aan de missie en ambitie zijn ontleend: respect, integriteit, professionaliteit en
duurzaamheid. De Gedragscode van de Rabobank is een uitwerking van de kernwaarden en
bevat de uitgangspunten voor het gedrag van ieder die een functie vervult binnen de
Rabobank Groep. Alle Groepsonderdelen hanteren de Gedragscode Rabobank Groep of een
op de gedragscode gebaseerd eigen equivalent hiervan. De kernwaarden en de Gedragscode
Rabobank Groep zijn in de afgelopen jaren regelmatig onder de aandacht van de mede
werkers gebracht. Om de medewerkers in staat te stellen te handelen vanuit de Rabobank-
waarden en de geldende denkkaders (Ambitiestatement, Gedragscode Rabobank Groep en
specifieke gedragslijnen) zijn er verschillende praktische hulpmiddelen ontwikkeld en aan
geboden, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en besprekingen van zakelijke dilemma's.
Bij meer dan een derde van de aangesloten banken is tijdens het verslagjaar zowel de
Gedragscode uitgereikt aan nieuwe medewerkers, zijn medewerkers getraind in het hanteren
van de code bij zakelijke dilemma's en is de code gebruikt bij het bespreken van dilemma's.
Bij Rabobank International is er in het verslagjaar actief aandacht besteed aan het omgaan
met de code: het overgrote deel van de medewerkers geeft aan de code te kennen en
gemotiveerd te zijn de code te gebruiken. In eerdere jaren zijn de kernwaarden en de
Gedragscode Rabobank Groep al verankerd in HR-instrumenten. Bij deze continue aandacht
voor de Gedragscode Rabobank Groep en het omgaan met dilemma's past tevens de moreel
ethische verklaring die bij wet per 1 januari 2013 verplicht is gesteld voor dagelijks beleids
bepalers en commissarissen.
Diverse rechtspersonen binnen de Rabobank Groep vormen door hun onderlinge financiële
verbondenheid één geheel. Dit omvat onder andere de lokale Rabobanken, Rabobank
Nederland en een aantal groepsonderdelen. Er bestaat tussen deze rechtspersonen een
interne verhouding van aansprakelijkheidstelling als bedoeld in artikel 3:111 van de Wet op
het financieel toezicht. Deze verhouding ligt besloten in een interne kruislingse garantie
regeling. Deze interne regeling houdt in dat, als een aan de regeling deelnemende instelling
een tekort aan middelen heeft om haar verplichtingen tegenover haar crediteuren na te
komen, de overige deelnemers de middelen van die instelling moeten aanvullen om haar in
staat te stellen haar verplichtingen na te komen.
De lokale Rabobanken hebben een coöperatieve structuur. Hun leden komen voort uit
de lokale klantenkring. Deze lokale Rabobanken, met hun leden en klanten, vormen het
coöperatieve kernbedrijf van de Rabobank Groep. Midden in de maatschappij, betrokken,
dichtbij en toonaangevend. In 2010 heeft de algemene vergadering van Rabobank Nederland
besloten om de verschillende bestuursmodellen die aan de lokale Rabobanken naar keuze ter
beschikking stonden (partnershipmodel en directiemodel), te vervangen dooréén nieuw
bestuursmodel: het Rabo-model. Ultimo 2012 zijn vrijwel alle lokale Rabobanken overgegaan
op het Rabo-model.
Via verscheidene organen (kringen, centrale kringvergadering, algemene vergadering en
diverse commissies) voeren de lokale Rabobanken een intensieve dialoog met elkaar en
met Rabobank Nederland over de koers van de groep. De lokale Rabobanken en Rabobank
Nederland hebben over en weer nauwkeurig gedefinieerde rechten en plichten.
Naast een slagvaardig bestuur en onafhankelijk toezicht waarborgt het governancemodel
ook een effectieve ledeninvloed. Zo hebben de leden van lokale Rabobanken belangrijke
statutaire bevoegdheden. Een goede aansluiting bij de leden en een verwevenheid met het
werkgebied worden onder andere gerealiseerd door een actieve en open dialoog met klanten
en leden via de ledenraad en diverse panels.
87 Corporate governance